Einar Mattssons vd förutspår tuffa år för byggbranschen


Vänlighet och samarbete säkerställde en snabb återuppbyggnad av E6

7867bc8e dc29 4f8e bf77 72fbcbadf288.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
Efter raset vid Stenungsund natten mot den 23 september förra året blev restaureringen av E6:an ett av Trafikverkets mest prioriterade projekt. Förödelsen var stor, men på mindre än tio månader kunde vägen öppnas för trafik – så gick det till.

E6:an, pulsådern på Västkusten där runt 20 000 bilar kör varje dag, blev helt avskuren av raset. En utredning från Svenska Handelskammaren visade att extra resekostnader orsakade av kraschen uppgick till 30 miljoner kronor per vecka. Klockan tickade och uppdraget att återställa vägen så snabbt som möjligt gick till tekniska konsulten COWI som ansvarade för markundersökningar och projektering av ombyggnaden och till Peab vars roll var att bygga vägen.

– Vi blev direktupphandlade tack vare vår stora kompetens och erfarenhet inom geoteknik och våra erfarenheter från raset vid E6 i Småröd 2014, säger Jenny Thönell, COWI:s insatsledare för projektet E6 Stenungsund.

Geoteknik i fokus

COWIs uppgift var först att kartlägga markegenskaper och grundvattenförhållanden med särskilt fokus på lerans egenskaper och skredets djup. Eventuell förorening i marken undersöktes innan det var dags att utforma väg- och avfartsramper. Detta innefattade projektering av geotekniska förstärkningar och dränering av vägen.

– Ett 40-tal anställda har varit involverade i olika funktioner. Vi har hela tiden haft en kontinuerlig samordning så att planeringen, som skedde parallellt med ombyggnadsarbetet, skett med rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, allt för att E6 ska kunna öppnas så snart som möjligt.

Efterlängtad öppning

I början av juli kunde E6 öppnas igen, lagom till semestertrafiken och tidigare än beräknat. Därefter har arbetet fortsatt med att återställa områden runt vägen, till exempel vattendrag som drabbats av raset. En nyckel till en framgångsrik och snabb återuppbyggnad är samspelet mellan alla parter i projektet.

– Arbetet har krävt ett stort samarbete och samordning mellan alla aktörer, mellan Trafikverket, entreprenören Peab, kommunen och fastighetsägare. Tiden har varit en utmaning, men det har också förståelsen för varandras arbete, arbetsmiljörisker och andra aspekter.

Om COWI

COWI är ett ledande konsultföretag inom arkitektur, konstruktion, energi och miljö och komplex infrastrukturdesign.

Läs mer på www.cowi.com

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med COWI och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar