Vänlighet och samarbete säkerställde en snabb återuppbyggnad av E6
E6:an, pulsådern på Västkusten där runt 20 000 bilar kör varje dag, blev helt avskuren av raset. En utredning från Svenska Handelskammaren visade att extra resekostnader orsakade av kraschen uppgick till 30 miljoner kronor per vecka. Klockan tickade och uppdraget att återställa vägen så snabbt som möjligt gick till tekniska konsulten COWI som ansvarade för markundersökningar och projektering av ombyggnaden och till Peab vars roll var att bygga vägen.
– Vi blev direktupphandlade tack vare vår stora kompetens och erfarenhet inom geoteknik och våra erfarenheter från raset vid E6 i Småröd 2014, säger Jenny Thönell, COWI:s insatsledare för projektet E6 Stenungsund.
Geoteknik i fokus
COWIs uppgift var först att kartlägga markegenskaper och grundvattenförhållanden med särskilt fokus på lerans egenskaper och skredets djup. Eventuell förorening i marken undersöktes innan det var dags att utforma väg- och avfartsramper. Detta innefattade projektering av geotekniska förstärkningar och dränering av vägen.
– Ett 40-tal anställda har varit involverade i olika funktioner. Vi har hela tiden haft en kontinuerlig samordning så att planeringen, som skedde parallellt med ombyggnadsarbetet, skett med rätt åtgärd vid rätt tidpunkt, allt för att E6 ska kunna öppnas så snart som möjligt.
Efterlängtad öppning
I början av juli kunde E6 öppnas igen, lagom till semestertrafiken och tidigare än beräknat. Därefter har arbetet fortsatt med att återställa områden runt vägen, till exempel vattendrag som drabbats av raset. En nyckel till en framgångsrik och snabb återuppbyggnad är samspelet mellan alla parter i projektet.
– Arbetet har krävt ett stort samarbete och samordning mellan alla aktörer, mellan Trafikverket, entreprenören Peab, kommunen och fastighetsägare. Tiden har varit en utmaning, men det har också förståelsen för varandras arbete, arbetsmiljörisker och andra aspekter.
Om COWI
COWI är ett ledande konsultföretag inom arkitektur, konstruktion, energi och miljö och komplex infrastrukturdesign.
Läs mer på www.cowi.com
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med COWI och inte en artikel av hufvudstadsbladet