Entreprenören: “Rätt produkter är viktiga för vår framgång”
Nu har Jens Eriksson gått över till återförsäljare – och gör succé av det.
– Hörmann är ett varumärke som kunderna förknippar med hög kvalitet och som har hjälpt oss att växa, säger han.
Extern länk: Vill du veta mer om Hörmanns produktsortiment?
I tolv år arbetade Jens Eriksson som servicetekniker på Hörmann, vars garageportar har varit marknadsledande i Europa under lång tid. När han blev egen företagare 2018 och började var samarbetspartnern därför given:
– Ja, det var självklart. Deras produkter är av mycket bra kvalitet. Vi hittade snabbt ett samarbete som var väldigt fördelaktigt för oss båda, säger han.
Och siffrorna talar för sig själva: idag omsättning Portacute, med huvudkontor i Kolsva utanför Köping, drygt tolv miljoner kronor och har fem anställda.
– Vi har ökat omsättningen med cirka 25 procent i princip varje år sedan vi startade. Det har gått ganska fort och tagit mycket kraft, men det har varit en trevlig resa, säger Eriksson.
Att lämna ett tryggt jobb på en stor koncern, där han också trivdes, var en chansning – men entreprenörskap ligger i blodet:
– Jag växte upp på en gård, där pappa drev en bilverkstad och min farbror hade ett eget företag. Hela familjen är till stor del egenföretagare. Jag har alltid drömt om att starta ett eget företag.
Idag är företaget inte bara återförsäljare för Hörmann, det erbjuder även installation och service till både industri- och privatkunder.
– Det underlättar så klart. Vissa kunder är angelägna om att ha allt på samma plats, du ringer hellre ett samtal än tre.
Att ha Hörmann i ryggen ger många fördelar, menar Eriksson:
– Kvaliteten är så klart det viktigaste, men det är minst lika viktigt med storleken. Vi vet att de levererar i tid och kan hjälpa till om vi har några frågor. Är du ett litet företag är det otroligt tryggt att ha en större organisation i ryggen som har koll på alla regler och förordningar.
Vad tror du är framgångsfaktorn på Portakuten?
– Att vi är personliga, lokala och har bra kontakt med kunderna. Vi är snabba och är vad vi heter: Vi kommer ut och löser problemet så snabbt som möjligt. Rätt produkter är också viktiga för vår framgång.
Var ser du företaget om fem år?
– Sedan har vi växt lite mer och etablerat oss lite mer hos privatkunder efter lågkonjunkturen där. Inom branschen vill vi vara så kompletta som möjligt. Bygger du hall ska vi leverera branddörrar, hamnhus, portar, ja allt som har gångjärn.
Hörmann har 40 fabriker runt om i världen, varav en stor andel finns i Europa. Där tillverkas stålportar, garageportar och helhetslösningar för industrin. Koncernen må vara nästan världsomspännande – men Lukas Lanehed Lundbäck, regional försäljningschef på konsumentdivisionen, framhåller att det är den lokala närvaron som gör företagets verksamhet framgångsrik.
– Genom samarbetet med våra återförsäljare kan vi erbjuda skräddarsydda lösningar till både privatpersoner och företag. Tillsammans bygger vi ett pålitligt och effektivt återförsäljarnätverk som når en bred kundbas och ger tillgång till Hörmanns omfattande produktportfölj, säger han och fortsätter:
– Vi ser fram emot att fortsätta växa och utvecklas på marknaden i samarbete med våra återförsäljare.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och inte en artikel av hufvudstadsbladet