I anmälningar till Konsumentverket beskriver privatpersoner hur säljare använt “aggressiva påtryckningar, att konsumenter fått fakturor utan föregående beställning och att upprepade och oönskade kontakter tagits trots att konsumenten vägrat ta emot marknadsföring”.
Konsumentverket vill nu när Socialdemokraterna redogör för vilka åtgärder som ska vidtas. Parten har tidigare sagt upp avtalet med det callcenterföretag som skött försäljningen. Kombispels vd har fått sparken och hela styrelsen har avgått.
Även om marknadsföringen riktar sig till en bred grupp riskerar den att “märkbart” påverka äldre och personer med funktionsnedsättning, skriver Konsumentverket.
Majoriteten av de som anmält sig till Kombispel är 60 år eller äldre.
Civilminister Erik Slottner (KD) är ansvarig minister för konsumentfrågor. Efter myndighetens besked vill han se svar från S om lotterivinsterna.
– Socialdemokraterna behöver själva svara på hur de ska använda de pengar som redan kommit in från försäljning av lotterier, säger han i en kommentar till DN.
I september kunde DN avslöja hur företaget Effektiv kommunikation som anlitats av Kombispel aktivt riktade in sig på försäljning av förvirrade äldre. Ett antal tidigare anställda vittnade också om hur företaget döljer att abonnemang säljs.