I de länderna har bilar som inte är så stora (och dyra) gynnats av bonusarna. De har ofta ett lite lägre pris, till exempel 350 000 kr. Om bonusen (med regler för det) har ett värde på 70 000 blir den 20 procent, en femtedel, av den bilens (ny)pris, vilket är en bra rabatt.
I Sverige togs en bonus som gav 14 till 10 procents rabatt på en bil om den kostade 500 000 kr och ersattes med ingenting. Försäljningen av nya elbilar minskade, framför allt bland privatpersoner. Nästan bara företag som var köpare (uthyrare) av elbilar fanns kvar. Regeringen införde dock en premie på 10 000 kronor vid skrotning av en minst 15 år gammal bensin- eller dieselbil i sin budget. Detta förutsatt att du köper eller leasar en elbil, som också kan användas.
Annons
Annons
Men få sådana går att få för runt 300 000 kr eller mindre. Så premien ger en rabatt på endast cirka tre procent. Och det förutsätter att du har en bil som är minst 15 år gammal och har ägt den i drygt ett år (6 september 2023). Premien är värd mellan en tredjedel och en fjärdedel av vad den tidigare klimatbonusen kunde ge vid köp av en (ny) elbil. Alltså en sämre rabatt.
I deras budgetalternativ hade Centerpartiet och Miljöpartiet förslag om att stimulera försäljningen av elbilar. IC:s fall även laddhybrider. Det är bilar som har elmotor och laddas med el, men också en motor som drivs av fossilt bränsle, oftast bensin. C föreslår en bonus på mellan 50 000 kr och 100 000 kr vid köp, eller leasing, av ny eller begagnad elbil eller laddhybrid. Partiet vill öka försäljningen av laddbara bilar.
Det är dock oklart hur många bilar av olika typer. Det beror på att elbilarnas andel av nyförsäljningen är cirka 30 procent eller 70 000 på årsbasis av årets cirka 240 000 nya bilar (vilket dock är ett lägre antal än en genomsnittlig årsförsäljning på 300 000 nya bilar). Laddhybriderna är nu cirka 25 procent eller 60 000 i försäljning per år. Runt 130 000 laddbara bilar säljs därför per år, merparten dock till företag.
C:s förslag budgeteras för försäljning (leasing) av 100 000 laddbara bilar under 2025 på mellan 50 000 och 100 000 kr som bonus. Om försäljningen ökar kommer dock fler att ha rätt till bonus. En prioritering verkar göras i så fall. Oklart hur. Tidigare år har landsbygdsbor nämnts som prioriterade. Kanske snabbast att få en uppladdningsbar bil är de som får minst 50 000.
Annons
Annons
Under posten klimat, miljö och natur i sin budget är C:s anslag fem miljarder mer än regeringens. Det verkar vara där bidraget för bonus till laddbara bilar ligger. Men det inkluderar också andra saker. Frågan är om bidraget räcker. Det verkar baseras på 50 000 kronor i bonus, alltså det lägre bonusbeloppet, vid en försäljning (leasing) av 100 000 sådana bilar. Fast de ligger nu på runt 130 000 per år omsättningsmässigt.
Det fungerar undrar alltså om partiets anslag kommer att räcka. Partiet kallar bonusen för folkets bonus. Det kan innebära att det bara är privatpersoners köp av elbilar som ska ge bonus, inte företags köp. I så fall räcker de tilldelade pengarna mer än väl. I bästa fall räcker fem miljarder då till 100 000 privatköpta laddbara bilar med 50 000 i bonus.
Sedan ett år tillbaka föreslår Miljöpartiet en bonus på 50 000 kronor för köp (leasing) av en ny elbil. MP kallar det en klimatbonusbil, som kostar max knappt 400 000:-. För bilar med ett pris på 400 000 till 550 000 är bonusen 30 000. Plug-in hybridbilar omfattas inte av MP:s supportsystem. De som bor på landsbygden (med MP:s definition av det) får ytterligare 10 000 i bonus utöver den allmänna bonusen. Högst 60 000 kr kan erhållas som bonus för en landsbygdsbo som skaffar en elbil som kostar max 399 999 kr.
V föreslog i slutet av november 2022 en elbilsbonus, för en folklig elbil, som skulle uppgå till högst 105 000 kronor och 30 procent av en elbils kostnad på cirka 350 000 kronor. För en bil som kostar 450 000 blir bonusen 80 000. För begagnade bilar upp till 400 000 kronor föreslog V en bonus på 10 procent, oavsett pris. Alltså en maximal bonus på 40 000. Partiet hade då detta förslag gemensamt med MP och C. Men C bytte till ett eget förslag knappt ett år senare. Och MP har nu ett delvis annat förslag.
Annons
Annons
I Norge är 90 procent av de nya bilarna uppladdningsbara. En stor majoritet av dem är elbilar. I Kina är årstakten för de nya (sålda, registrerade) elbilarna nu tio miljoner och ytterligare tre miljoner exporteras. Elbilsbatterier får bättre kapacitet och längre livslängd. Laddstolparna blir fler, har större kraft och kan laddas snabbare. Kina och USA bedriver industripolitik i form av att subventionera produktionen av elbilar. Den fortfarande dominerande fossila bilindustrin i Europa är utsatt för hård konkurrens.
Den svenska regeringen och dess stöd SD har dels en inte särskilt positiv inställning till teknikskiftet till eldrift av bilar, dels en negativ inställning till industripolitik trots att inte bara Kina bedriver en sådan utan även det marknadsekonomiorienterade USA. Det finns en låsning hos regeringen och SD i att se industripolitik och statligt stöd, från sådana till elbilar till stöd till industrier i form av garantier för lån eller ägande, som negativa. Det hämmar nu övergången till elbilar i Sverige.