Charlotte och Lily undervisar häktade barn


Ett stort fönster släpper in dagsljus i det lilla samtalsrummet i häktet. Lärarna Charlotte Nylén Tervahauta och Lily Lanefelt Stroubouli har lagt varsin prydlig hög med skolböcker och anteckningsblock på det vita bordet framför sig. Förutom det finns det bara en whiteboard och flera röda stolar här inne.
Mer klassrumsmiljö än så kan man inte få i häktet i Sollentuna.
– Såna här lokaler är det vi undervisar i, ibland minus whiteboard och fönster, säger Lily.

För nio år sedan började hon arbeta som fängelselärare med målet att hjälpa de sämst ställda i samhället.
– För mig var det utmaningen som lockade och utgångspunkten att göra något som är betydelsefullt för mig och för samhället och inte bara mitt självförverkligande.

Samtalsrummen inne på avdelningarna i häktet gör att lärarna kan interagera med advokater, poliser och socialsekreterare.

Lily berättar om en tidig händelse som gjorde intryck på henne.
– En av mina första distanselever i samhällskunskap var en 19-årig kille som inte hade klarat något ämne på gymnasiet. Det slutade med att han klarade kursen efter många turer och blev godkänd. Sedan fick jag veta att han fortsatte plugga, det ena ämnet efter det andra, säger hon och fortsätter:
– Han upplevde att han klarar en kurs. Ibland är det värt att ge mer tid och individualisera kursen för att hjälpa någon att knäcka studiekoden.
För ungefär fyra år sedan Charlotte började som interneringslärare. Tidigare hade hon bland annat arbetat som lärare på fängelsehallen i Södertälje.
– Det är väldigt berikande att arbeta i olika skolformer. Jag tänkte att jag skulle passa att arbeta i den här miljön. Jag tror på studier som en styrkefaktor och uppskattar formen att kunna jobba en-mot-en, säger hon.

Det är viktigt att påminna sig själv om att fängelsemiljön är tuff för unga och att man därför inte ska inta en negativ inställning personligen, säger Charlotte Nylén Tervahauta.

Båda har många års erfarenhet av läraryrket. Det är lätt att dra slutsatsen att det är en förutsättning för att klara av den sannolikt utmanande grupp elever som de möter i förvar.
– Erfarenhet är såklart otroligt värdefullt. Men när man pratar om just den här elevgruppen så skiljer det sig egentligen inte från elever man möter på vilken skola som helst idag. Det som skiljer mest är den fysiska miljön och undervisningsstilen, säger Charlotte.

Fakta.Så många barn sitter i förvar

Kriminalvården använder medeltal för att undvika extremvärden. Genomsnittet beräknas genom att det totala antalet frihetsberövade under en tidsperiod divideras med antalet dagar under samma period.

• En genomsnittlig dag i augusti 2024 greps 100 barn.

• 52 av dem var 17 år. Antalet 16-åringar och 15-åringar som satt häktade var 38 respektive 10 stycken.

• Klienter kan vara inskrivna i mer än ett häkte samtidigt. Det beror på att de kan flyttas tillfälligt om de till exempel måste delta i en rättegång på annan ort.

• 26 av 38 häkten i Sverige hade minst ett inlagt barn under augusti.

• Fängelserna Huddinge, Kronoberg och Sollentuna, alla belägna i Stockholmsregionen, stod för majoriteten av de intagna barnen.

Källa: Kriminalvården

I deras uppdrag förutom undervisning av häktade barn och unga ingår distansundervisning per telefon med personer på andra häkte eller fängelser samt handledning. De elever som får handledning har ofta pågående gymnasiestudier på utsidan, alternativt grundskolestudier och skolplikt.
– Sedan är det vårt uppdrag att samarbeta med skolorna och se till att barnen och ungdomarna kan få uppgifter att jobba med medan de är här, säger Charlotte.
Skolplikten kan till stor del efterlevas mellan Kriminalvårdens fyra väggar, anser de. Men en del elever kan kämpa med studiemotivationen, något Charlotte jämför med hemvakter på utsidan.
– Det ska inte underskattas att många av de unga här har haft en negativ skolidentitet. De har haft många misslyckanden och är rädda för att starta upp, säger Lily.

Det finns också många unga som ser fram emot att studera, säger lärarna och beskriver det som att de finner ett inre lugn i förvar och ser möjligheten att påverka sina liv.

9ec775ef 1e7e 4fe4 9425 07261b38c868

Lily och Charlotte vittnar om att antalet barn och unga i skolåldern som sitter häktade har ökat kraftigt de senaste två åren. Fängelserna de är placerade i – Sollentuna respektive Huddinge – står tillsammans med Kronoberg för majoriteten av alla 15-17-åringar som suttit häktade i Sverige under augusti.
Studierna i vårdnad fyller en viktig funktion då de bryter isoleringen för de unga och ger dem en oavbruten skolgång.
I linje med siffran Häktade barn har ökat, kontakterna med deras skolor i hemkommunerna är många fler, säger häkteslärarna. Mer tid läggs på handledning och administrativt arbete.
Därför beslutade Kriminalvården tidigare i år att rekrytera fler lärare och framför allt pedagogiska handledare. Den sistnämnda yrkesgruppen kan enkelt beskrivas som lärarassistenter som bland annat har hand om administrativa ärenden.

Fakta.Så många interneringslärare behövs

I häkte idag:

10 lärare

7 pedagogiska handledare (ingår i resursförstärkningen och är redan rekryterade)

Hur många personer behöver anställas?

Resursförstärkning för häktet:

2 lärare

21 pedagogiska handledare

När Kriminalvården avslutat rekryteringen ska det finnas:

Totalt 12 lärare och 28 pedagogiska handledare som arbetar till 100 procent på landets fängelser.

Lärare på plats idag (då finns det ett antal pedagogiska handledare på plats på andra häkte)

Kronoberg

Sollentuna

Huddinge

Jönköping

Helsingborg

Malmö

Göteborg

Källa: Kriminalvården

Sedan två år tillbaka finns en fackklubb, med 139 medlemmar, för lärare som är anställda av Kriminalvården. Bland annat driver facket för att lärarna ska få en likvärdig introduktion och en tydligare arbetsbeskrivning.
– Den absolut viktigaste frågan som vi driver är att vi har andra förutsättningar. Vi lyder under skollagen och det är svårt för resten av Kriminalvården att komma ihåg att ta hänsyn till det, säger Carolin Forsberg, ordförande för Sveriges lärare, Kriminalvården.

Också frågan om riskabelt soloarbete är relevant.
– Det finns massor av bedömningar där vissa klienter är farligare än andra och där man alltid behöver vara två. Sedan finns det vissa moment där det är svårare att bestämma sig, säger hon.
– Det kan vara otillåten påverkan som innebär att klienten försöker få dig att tänja på reglerna.
För den enskilde medarbetaren kan det vara svårt att i nuläget förstå vad som är på gång, förklarar hon, men är ni två kan ni tillsammans reflektera över om det är otillåten påverkan.

Allt fler häktade barn och unga innebär mer arbete för lärarna Lily Lanefelt Stroubouli och Charlotte Nylén Tervahauta. Fler pedagogiska handledare rekryteras nu för att avlasta vårdnadslärarna.

Utanför chattrummet genom Sollentuna går pendeltåg. Lärarna Lily Lanefelt Stroubouli och Charlotte Nylén Tervahauta välkomnar att det blir fler skolpersonal på häktena. Tidigare i höstas fick de tre pedagogiska handledare.
Senare under dagen fortsätter Charlotte med pendeln till häktet i Huddinge. Där väntar ett samtal med två frihetsberövade unga som motiverats att börja studera.
– Vi sår ett frö med dem som förhoppningsvis kan växa, säger Lily.

Läs mer:
Så här kommer skolan att se ut i fängelserna om två år
Rekordmånga minderåriga i svenskt förvar
Deras 16-åring häktades: “Som förälder är du maktlös”

Lämna ett svar