Myrorna – en skådespelare med ett uppdrag att göra skillnad
– Vi arbetar för hållbar konsumtion för en bättre framtid, säger Caroline Andermatt, vd på Myrorna.
Second hand har blivit en naturlig del av handeln. Enligt Svensk Handel omsätter andrahandsmarknaden 20 miljarder årligen och den siffran väntas stiga framöver med 1,5 miljarder per år. Allt fler andrahandsaktörer kommer in på marknaden och den nya handeln tittar också på möjligheterna med cirkulära affärsmodeller. Myrorna har funnits i över 125 år och är en av Sveriges största och äldsta second hand-spelare. Idag drivs verksamheten som vilken butikskedja som helst med nyckeltal, försäljningskrav och ekonomiskt överskott.
– Ska vi få fler att köpa second hand behöver vi bete oss som den nya handeln, det vill säga ha centrala lägen, generösa öppettider, vara fräscha, relevanta och vara online, säger Caroline Andermatt. Det innebär att vi behöver vara en professionell aktör med rätt kompetens och rätt mål internt, precis som andra butikskedjor.
Nya kunder lockas hela tiden
Ett av Myrornas uppdrag är att främja den cirkulära omställningen i Sverige. Med sin långa erfarenhet av återanvändning bidrar organisationen med värdefull kunskap till en rad forskningsprojekt och Caroline Andermatt sitter även som vice ordförande i regeringens delegation för cirkulär ekonomi.
– Sverige är fortfarande sämst i Europa när det kommer till att köpa second hand, säger Caroline Andermatt. Men nu ser vi en förändring! 3 av 4 uppger att de handlat second hand det senaste året enligt vår senaste undersökning och nya målgrupper hittar oss hela tiden. Det är ett steg i rätt riktning och väldigt roligt att se.
Små förändringar gör skillnad
Caroline Andermatt menar att små förändringar i våra invanda mönster gör stor skillnad i det stora hela.
– Allt fler vill minska sin klimatpåverkan och frågar vad de kan göra konkret. Och det behöver inte vara så komplicerat för att göra skillnad. Byt ut en produkt i taget som du brukar köpa nyproducerad för second hand. Börja med en bok eller barnens gummistövlar och fortsätt därifrån, säger Caroline Andermatt.
Överskott till utsatta människor
Samtidigt som Myrorna bidrar till att driva den cirkulära agendan framåt är Myrornas främsta uppdrag att generera ett överskott till sociala insatser. Överskottet från försäljningen går till Frälsningsarméns arbete för människor som lever i utsatthet i Sverige. Förra året delade de ut 20 miljoner till Frälsningsarmén. Pengarna gick bland annat till skyddat boende för våldsutsatta kvinnor, boenden för hemlösa, språklektioner för nyanlända och matservice för behövande.
– Genom att handla hos oss gör du verkligen skillnad, både för miljön och för samhället. Varje åtgärd räknas på Myrorna, avslutar Caroline Andermatt.
Om myrorna
Grundades 1896
32 butiker i 16 städer
Webbshop med över 1000 auktioner per vecka
470 anställda
Läs mer på www.myrorna.se
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Myrorna och inte en artikel av hufvudstadsbladet