”Måste kunna ha flera tankar i huvudet”


Marcus Gunnarssson är ansvarig för försäljningsutvecklingen på AkkaFRAKT.
Marcus Gunnarssson är ansvarig för försäljningsutvecklingen på AkkaFRAKT.
De tog sitt namn från ledargåsen i Selma Lagerlöfs roman om Nils Holgerssons resa genom Sverige. Nu visar AkkaFRAKT vägen på resan mot hållbara transporter – genom att tanka förnybar diesel idag, samtidigt som de successivt ersätter fordonsflottan mot elkraft.

EXTERN LÄNK: Låt Preem hjälpa ditt företag att förändras

Lastbilstransporter är avgörande för att det moderna samhället ska fungera. Samtidigt måste svensk transportsektor minska sin klimatpåverkan i enlighet med det nationella målet, det vill säga med minst 70 procent 2030 jämfört med 2010. Det är en ekvation som måste lösas och det kräver en rad olika insatser .

– De senaste två åren har elektrifieringen av lastbilar tagit fart, men det tar tid att byta ut hela flottan. Därför satsar vi samtidigt stort på att öka andelen förnybar diesel i våra tankar. Vi letar också ständigt efter lösningar som minskar andelen onödiga transporter, säger Lotta Brodin, marknads- och hållbarhetschef på AkkaFRAKT.

– Man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt och jobba på flera spår. Det är vad övergången handlar om.

Byt fossil till förnybar

AkkaFRAKT är en ekonomisk förening med 115 medlemmar som alla har en eller flera egna lastbilar, främst tunga fordon. Hemmabanan är Skåne där företaget är marknadsledande, men de verkar även i övriga Sverige och i Europa.

– Som marknadsledare känner vi ett stort ansvar och vi har därför arbetat med hållbarhetsfrågor i många år. Men det är först de senaste fem, tio åren som klimatet har fått större fokus – både hos oss och i branschen som helhet, säger Lotta Brodin.

3bac25c0 5465 4a26 bc87 6d107fdf825b.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.78839h:h;*,*&crop=w:0

AkkaFRAKT har en hög andel HVO100 i sina tankar, främst Preems inhemskt producerade HVO100. Genom att fylla lastbilarnas tankar med HVO100, eller förnybar diesel, kan förarna redan nu starkt bidra till att minska fossila utsläpp. Även Marcus Gunnarssson, som är ansvarig för försäljningsutvecklingen på AkkaFRAKT, ser fördelarna med att kunna använda HVO100 som bränsle:

– Det fantastiska med HVO100 är att den kan användas fullt ut redan idag eftersom tillgängligheten är hög. Du behöver inte investera i nya fordon, men kan blanda det med vanlig diesel i din befintliga lastbil. Det fungerar för alla våra lastbilar. Den enda utmaningen är att HVO100 fortfarande är 20 procent dyrare än vanlig diesel, säger han.

Parallellt med att AkkaFrakt tankar mer förnybara bränslen är man också i färd med att ersätta fordonsflottan mot eldrivna lastbilar. Men det har sina begränsningar för tillfället, eftersom eldrivna lastbilar inte har vunnit lika mycket mark som elektrifierade personbilar. Av den totala svenska lastbilsflottan är endast 2 procent elektrifierade.

– Eldriften är underbar på många sätt, men det är en stor investering. En elbil är två till tre gånger dyrare i inköp än en vanlig lastbil – så omställningen tar tid, säger Marcus Gunnarsson.

Nära samarbete med Preem

Preem fungerar även som strategisk rådgivare till AkkaFRAKT.

– De är proaktiva när det kommer till nya bränslen och de förstår våra behov. Vi brukar diskutera framtidsfrågor, och de stöttar oss i arbetet med att informera och utbilda våra ryttare, säger Marcus Gunnarsson.

– Många av våra kunder vill att vi använder HVO100 och andra alternativa bränslen och då vill vi göra vårt yttersta för att möta deras önskemål. På så sätt kan vi också hjälpa dem att nå sina mål. Dessutom är Preem lyhörda för våra önskemål gällande nyetableringar. Vi vet trots allt var behoven av bensinstationer finns.

En annan viktig del av AkkaFRAKTs miljöarbete är att ständigt söka lösningar som kan minska andelen onödiga transporter.

– Det gör vi bland annat genom att skapa smarta rutter och ställa högre krav på att fylla lastbilarna. Där kan vi använda våra terminaler för att ladda om och ladda smart. Det är viktigt för oss att föregå med gott exempel och visa vad vi gör för att ta ansvar och tänka på miljön, säger Lotta Brodin.

EXTERN LÄNK: Låt Preem hjälpa ditt företag att förändras

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Preem och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar