Elbilar och batterier räcker inte – hufvudstadsbladet



587a04fb 37bc 45d7 8a55 fb1aa8c2f633

Kopia av Lovisa Arvidssons ledare 29/9:

Lovisa Arvidsson har skrivit en ledare i Dalademokraten om Northvolt och den stigande temperaturen runt jorden. Lovisa Arvidsson uttrycker skepsis mot Northvolt – något som jag delar med henne.

En viktig källa till koldioxid som måste minska är transporter. Än så länge håller jag också med Lovisa Arvidsson, men jag håller inte med Lovisa Arvidsson om att elbilar skulle vara lösningen på de allt högre temperaturerna i luften. För att komma till rätta med miljöförstörelsen i form av bland annat utsläpp av avfall krävs en genomgripande livsstilsförändring i hela den rika världen. Tyvärr talar det bara om elbilar och batterier.

En detalj som Lovisa Arvidsson adresser i sin artikel är att Northvolts vd för några år sedan stod framför kameror och mikrofoner och sa att Northvolt skulle producera 3500 batterier per minut.

Ingen då eller senare verkar ha räknat ut hur många batterier det skulle innebära per dag, vecka eller år. Antag att Northvolt arbetar 3 skift. Med 3 500 batterier per minut skulle de då producera ungefär 5 miljoner batterier per dag. Om varje batteri väger 200 kg skulle den dagliga produktionen vara 1 miljon ton. Jag överlåter åt läsaren att beräkna hur många lastbilar som skulle behövas för att transportera en miljon ton. Det blir ganska många även om det var fråga om 40 timmars arbetsvecka.

Det tycker jag är anmärkningsvärt att ingen verkar ha tänkt på vad 3500 batterier per minut innebär i praktiken, ingen av de som på olika sätt bidragit till att fabriken byggts utanför Skellefteå verkar ha gjort denna multiplikation. Skämtade Northvolts vd när han uppgav detta nummer? Hur många batterier tillverkas i fabriker i Kina per dag?

Lämna ett svar