En fungerande kollektivtrafik är en kollektivtrafik även i glesbygd – hufvudstadsbladet


Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.

Miljöpartiet tycker att det är viktigt med en väl fungerande kollektivtrafik för regionens alla invånare.

Öppna bilden i helskärmsläge

Foto: Jan Wijk

Regionen minskar antalet busslinjer och höjer samtidigt biljettpriset.

För oss i Miljöpartiet är det tydligt att regionen nu siktar på att ta bort kollektivtrafiken utanför länet. Varje år bestämmer sig regionen för att minska antalet linjer någonstans i länet, hållplatser försvinner och resefrekvensen blir mindre frekvent samtidigt som priserna ökar.

De bussar som fortfarande går är ofta överfulla under pendlingstiden och folk som bor utanför länet får stå i bussen på de 100 vägarna. För oss i miljöpartiet är det helt fel väg att gå, vi vill att kollektivtrafiken ska prioriteras, för klimatet, för människorna och för möjligheten till utveckling av Örebro som storstad.

Annons

Ångest och frustration drabbar återigen de länsmedborgare som bor utanför Örebro tätort, längs de nedlagda busslinjerna, och det av flera anledningar. Miljöpartiet delar oron för en utveckling som leder bort från valfrihet och hållbar utveckling. En utveckling som även de ledande politikerna i regionen fortsätter att styra åt fel håll genom ytterligare höjningar av biljettpriserna.

Annons

Miljöpartiet har aktivt valt att satsa på en fungerande kollektivtrafik.

Politik ska prioriteras. Vi har sett partierna i regionfullmäktige lägga ner busslinjer, vi har berömt dem när de efter offentlig storm och protest återinfört dem, för att nu se dem stängas av igen. Vi ser en styrelse som budgeterar kortsiktigt och utan någon egentlig plan.

Miljöpartiet har aktivt valt att satsa på en fungerande kollektivtrafik. Det gjorde vi genom satsningar inom regionen på priser och resefrekvens, vi gör det i kommunerna genom påtryckningar för stabil arbets- och fritidspendling längs regionkommunernas starka linjer, och vi gör det i hela landet genom att inkludera Sverige. Kort i skuggan budget även i år. Det innebär att vi har finansiering för kollektivtrafiken, i hela Sverige, för 499 kronor i månaden.

Samtidigt som Miljöpartiet presenterar hållbart resande för hela Sverige kommer invånarna i Ramsberg, Klockhammar, Götabro, Hampetorp, Olshammar, Norrbyås och Hjortkvarn att förlora sina busslinjer. Deras möjligheter att välja kollektivtrafik för pendling till arbete, studier och fritidsaktiviteter.

Annons

Miljöpartiet har aktivt valt att satsa på en fungerande kollektivtrafik, vi har valt att prioritera en utveckling som ger människor på landsbygden frihet att välja om de vill resa med bil eller buss och samtidigt ger möjlighet till minskat klimat utsläpp.

Den regionala politiska gruppen Miljöpartiet

Pia Frohman

Monika Aune

Fredrik Persson

Lämna ett svar