Jag tror att det finns ett missförstånd att folk tror att politiker och planerare skulle vilja att alla väljer buss och cykel framför bilen i sin vardag. Det finns ingen som tycker att de som bor ute på landet med fullständig eller nästan obefintlig tillgång till kollektivtrafik inte ska ta bilen. Det är därför det finns hundratals (tusentals?) parkeringar i staden både på gatan, på parkeringsplatser och i parkeringshus.
Problemet är inte du som inte har något annat val, du är mer än välkommen att använda bilen som transportmedel. Problemet är de som bor i stan och ändå väljer att ta bilen inom stan och det ligger i allas intresse, även du som bor på landsbygden, att dessa människor slutar med det och byter till cyklar och/eller kollektivtrafik som så mycket som möjligt. Det är dessa människor som tar upp det utrymme som faktiskt är för dem som ska åka bil. Sedan finns det en hel drös med argument ur klimatsynpunkt, men det behöver jag inte ens nämna känner jag…
Städer har planerats för bilar sedan 1930-talet och det vi ser de senaste och kommande åren är en våg av åtgärder som ska jämna ut fördelningen av infrastruktur till alla transportmedel. Cykel, bil, fot, kollektivtrafik… alla ska ha plats och ha tillgång till bra infrastruktur. Ytan i städerna är begränsad och därför måste vi dela broderligt.
Ett citat som brukar användas inom andra områden är “för privilegierade känns jämställdhet som förtryck”, det stämmer ganska bra med bilens position i samhället också.
Sluta tänka börja tänka