Då var det måndag igen, och därmed dags för resenyheter här på hufvudstadsbladet. Som vanligt har vi botaniserat veckans skörd av nyhetsmail och pressmeddelanden inom resor, camping och turism. Här sammanfattar vi det mest intressanta!
Camping förstahandsval för tyska sommarturister i Sverige
Den tyska turismen fortsätter att öka i Sverige och det är campingplatserna som ökar mest. Statistik från Tillväxtverket visar att antalet tyska gäster på Sveriges campingar ökade med 12 procent sommaren 2024 jämfört med samma period 2023. Det är också första gången som mer än hälften (51 procent) väljer camping framför andra turistboenden. Camping är också förstahandsvalet för turister från Norge och Nederländerna när de besöker Sverige under sommaren. Så här bor de tyska turisterna i Sverige:
- Campingplatser (51 %)
- Stugor och lägenheter (22 %)
- Hotell (21 %)
- Vandrarhem (4 %)
- Stugbyar (2 %)
Svenskarnas nya resvanor
Allt fler svenskar väljer att resa utanför de traditionellt intensiva sommarveckorna och till mindre kända resmål. Det visar ny statistik från SAS som undersökt resebeteende jämfört med 2023.
Destinationsduper: Trenden med “destinationsduper” fortsätter. Ett exempel är att välja Malta istället för Italien. Albanien blev också ett av sommarens populäraste resmål.
Säsongs stretching: Även om juli och augusti fortfarande är starka reseperioder är trenden tydlig: fler väljer att boka sin semester tidigare under säsongen och SAS också en positiv utveckling för september och oktober.
Pythagoras industrimuseum får utmärkelsen Årets arbetslivsmuseum 2025
Högt upp på Södra Bergen i Norrtälje ligger tändstiftsmotorfabriken Pythagoras. En gång i tiden tillverkades här motorer som såldes över hela världen och fabriken surrade av liv. Pythagoras industrimuseum får nu priset Årets arbetslivsmuseum 2025. Det mångåriga arbetet med att bevara, utveckla och visa en helhet, livsmiljö samt ett gediget pedagogiskt skolarbete gör att Pythagoras tilldelas priset. — Jag blir riktigt rörd när jag står här i fabriken, säger museichef Erika Grann.
Krakows cribs – en skimrande vinterutställning på Kalmar slott
I vinter blir julstämningen lyxig på Kalmar slott. Den 12 december öppnar årets vinterutställning där du kan se ett trettiotal sagolika, färgglada och skimrande krubbor som tillverkas i Krakow enligt en unik hantverkstradition med anor från medeltiden. Krakows spjälsängar finns med på UNESCO:s lista över immateriella kulturarv. Utställningen Krakow’s Cribs – En skimrande vinterutställning visas i Sturesalen under perioden 12 december 2024 till 23 februari 2025.
Tutankhamon – Den uppslukande utställningen i Malmö
Tutankhamon väcker nyfikenhet var han än dyker upp, mer än 3 000 år efter hans död. Nu har du chansen att kliva rakt in i hans värld när den internationella succéutställningen Tutankhamon: Den uppslukande upplevelsen öppnar på Malmömässan den 17 oktober (svensk premiär) och pågår till den 7 januari 2025. En maffig kombo av digitala projektioner, interaktiva installationer och VR-teknik tar dig med på ett fantastiskt äventyr till Egypten 1341 före Kristus.
Isbjörn of Sweden lanserar ny resesida
Barnklädesmärket Isbjörn of Sweden har nu lanserat resesidan ISBJÖRN Äventyr – isbjornadventure.com – en äventyrs- och resesida för familjen. Sajten kompletterar produktutbudet av funktionella frilufts- och skidkläder för barn och unga, och erbjuder över 40 unika äventyrs- och resmål runt om i Norden. Den nya satsningen stärker varumärket och vill inspirera unga familjer att spendera mer tid ute med sina barn och mindre tid framför skärmen.
AI influencer lanseras för destinationen Tyskland
German Tourist Board lanserar sin första AI-influencer, Emma, för att marknadsföra Tyskland som en attraktiv resmål över hela världen. Emma är designad för att inspirera potentiella resenärer dygnet runt. Du hittar Emma på tyska turistrådets hemsida och på Instagram på kontot @emmatravelsgermany.
6 resetrender för 2025
Hotels.com presenterar Packa upp ’25en årlig datadriven prognos över vad som motiverar och inspirerar resenärer och vart vi ska resa nästa år. Företaget har analyserat sin egen resedata, information från 25 000 resenärer och de senaste innovationerna inom resebranschen och noterat sex tydliga resetrender för 2025:
- Renässansen för hotellets restaurang: När resenärer bokar hotell bokar de inte bara ett rum – de bokar även bord för middag.
- All Inclusive-eran: All inclusive är inte bara för familjer. Idag lockas generation Z till en stressfri vistelse till ett bra pris.
- Fjärrtillverkade: TikTok inspirerar resenärer att välja resmål för att få speciella föremål som choklad från Dubai.
- Fenomen scouting: Norrskenet är det naturfenomen svenska resenärer helst vill se, följt av midnattssol och vulkaner/varma källor.
- Sidoresor: Alternativa resmål, som ligger nära populära semesterorter, blir populära för dagsutflykter och huvuddestinationer.
- Strömmande turism 2025: Resenärer fortsätter att vända sig till tv-serier och storbildsskärmen för reseinspiration.
veckans reflektion
All Inclusive och hotellrestauranger…? Jo, det kanske är så att det en generation försöker undvika, vill nästa generation omfamna. Men å andra sidan, vad hände med social hållbarhet och stöd till lokala småföretagare i townshipen…?
Missade du tidigare resenyheter? Läs Tryffelfestivalen, nytt tågnamn och seniorer reser här