Digitala inloggningar gör att vissa inte får rätt vård! – hufvudstadsbladet



139bf063 6fb5 4189 b9f4 f2a271e6e350

Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.

Digitala entrétjänster har blivit standard inom vården. Detta leder till problem för många patienter.

Personlig service ersätts allt mer av digitala tjänster inom vården. Regioner och kommuner sparar resurser genom att låta patienten själv “checka in” inför ett vårdbesök. Patentet måste ange sina personuppgifter eller använda en QR-kod för att registreras som anlände till vårdbesöket. Den digitala ingången till vården är idag standard på många mottagningar.

Annons

För att boka tid eller bli uppringd av vårdcentralen ska patienten antingen knappa in sina personuppgifter på mobilen och sedan vänta på att bli uppringd, eller skriva i en chatt om varför vårdkontakt söks. Ibland behöver patienten först fylla i ett frågeformulär med fråga efter fråga om hur de mår.
Vägarna in i vården ska kortas med hjälp av AI-funktioner som sorterar patienter utifrån behov och personal som chattar istället för att prata med patienterna. Istället får patienten lägga ner den tid som vården vinner. Många av oss tycker att digital självbetjäning är frustrerande, men det största problemet är att vissa patienter hindras från att komma i kontakt med vården.

Annons

För personer med afasi och andra kognitiva funktionsnedsättningar är digitala inloggningar ett gissel. Vi hör om medlemmar som vänder sig när de upptäcker att de förväntas logga in digitalt. Känslan av skam och förtvivlan över att inte hänga med i den digitala samhällsutvecklingen ska inte underskattas. Eventuellt blir påföljden en avgift på flera hundra kronor för uteblivna vårdbesök.

När en patient vänder dörren ökar också risken att patienten söker vård först när vårdbehovet blivit akut. Förebyggande kontroller, provtagning och rehabilitering riskerar att bli nedprioriterade av fel anledning. Det ökar ojämlikheten i vården. Redan idag visar studier att personer med kognitiva funktionsnedsättningar i större utsträckning än andra dör i förtid på grund av att till exempel inte screenas för cancer.

Annons

  • Det är orimligt att ställa krav på digital förmåga för att kunna ge en god vård.
  • Den som söker vård ska ges rätt till personlig service.
  • Digitala lösningar ska vara universellt utformade och baserade på olika användares behov och svårigheter.
  • Det är hög tid att Sveriges regering, regioner och kommuner arbetar med konsekvensanalys. Se till att minska ojämlikheten i vården, istället för att öka den!

Gunnar Andersson, Afasiförbundet i Dalarnas län

Berit Robrandt Ahlberg, ordförande i Afasiförbundet

Lämna ett svar