Flextrafik utreds under 2025 – hufvudstadsbladet


Svar

… artikeln med rubriken “Hur blir det när delar av Örebros busslinjer försvinner?”, i NA den 15 oktober.

Jag vill börja med att tacka Margareta Röstlund och Claes-Göran Andersson genom PRO i Örebro för en bra insändare. Vi har kommit i kontakt med frågan om den nya stadstrafiksektionen flera gånger, inte minst via kommunala pensionärsrådet, KPR, där oro har väckts mer än en gång.

Som kommun har dock Örebro kommun inte kontroll över frågan om kollektivtrafiken eller var dess hållplatser finns. Istället har vi satt i uppdrag att utreda en “Flextrafik 2.0” under nästa år, 2025.

Den tidigare flextrafiken var för kostnadsdriven för att motiveras i tider då kommunen hade det tufft ekonomiskt. Politik handlar om prioriteringar och både regionen och kommunen har flera kärnuppgifter fördelade på en rad olika verksamhetsområden. Därför måste införandet av en ny flextrafik baseras på en behovsanalys så att vi kan etablera en modell som är både ändamålsenlig och kostnadseffektiv.

Kommunledningens ambition är att Örebro ska vara en tillgänglig kommun för alla sina invånare, inte bara de som kan ta sig fram med cykel eller egen bil. Målet att återinföra en bra och pålitlig flextrafik har inte förändrats.

Jessica Ekerbring (S)
kommunalråd med ansvar för socialvården och ordförande KPR

Lämna ett svar