När ska man få tid att vara lärare egentligen? – hufvudstadsbladet



024ae208 14cf 456e a80a 26abfe911c4b

Eller har det äntligen blivit dags för Master Escape att fly från skolan?
När jag var ung fanns ett barnprogram på TV som hette Magister Flykt. I efterhand inser jag att programmet handlade om hur en lärare ska ta vara på och utveckla barns kreativitet och nyfikenhet i skolan.
Det finns säkert många anledningar till att jag senare i livet valde att bli lärare, men jag tror faktiskt att Magister Flykt kan ha varit en pusselbit. Att uppmuntra elevernas nyfikenhet har varit en av de saker som har fått mig att trivas som lärare och stanna kvar i yrket.

Ofta kunde elevernas nyfikenhet leda till spännande sidospår som fick mig att lägga mycket tid på att planera om undervisningen, vilket gjorde lektionerna roligare och mer lärorika för både mig och eleverna. Tyvärr har möjligheten till detta successivt minskat. Idag finns det varken tid eller ork att avvika från den ordinarie planeringen. Hur kunde det vara så här? Hur gick tiden åt att planera och följa upp undervisningen?

Jag tror att förändringen skedde gradvis. Lärarnas arbetstid har fyllts med uppgifter som inte har med kärnuppdraget att göra. Var och en av dessa uppgifter har kanske inte tagit mycket tid, men tillsammans har de tagit upp stora delar av planeringstiden. Resultatet för undervisningen har varit en katastrof.
Så hur länge ska jag fortsätta i ett yrke där jag känner mig otillräcklig? Politiker talar ofta om behovet av att minska läraradministrationen. Men i min vardag ser jag inget resultat av detta, snarare tvärtom.
Är det dags för Magister Flykt att äntligen fly från skolan?

Master Flight

Lämna ett svar