Ambulanssjukvårdare var onykter – fick rycka ut på akutlarm


En ambulanssjukvårdare i Ljusdal blåste positivt i stationens alkomätare – men fick åka ut på utryckning ändå.
Nu har chefen tvingats lämna, rapporterar nyhetsbyrån Siren.
Beslutet stred mot de rutiner som finns och där det beskrivs att ambulansen ska tas ur drift när det finns indikation på alkoholpåverkan”, står det i avvikelseärendet.

När en ambulanssjukvårdare skulle spränga in sig på stationen i Ljusdal lyste mätaren rött.

I samband med det skickas ett sms till chefen. Men istället för att skicka hem medarbetaren säger chefen åt honom att gå och skölja munnen och blåsa igen.

En stund senare går ett larm och ambulansläkaren följer med sin kollega, som skriver under på att chefen ska följa med.

Något som chefen inte uppfattar.

“Eftersom det bara blir jag och kollegan som lämnar köket uppmanar jag min kollega att blåsa igen när vi kommer till alkomätaren. Han blåser röda resultat igen”, skriver kollegan i avvikelseärendet.

Konfronterade chefen

Anmälaren kallar istället till sig en annan kollega och går ut på larmet. Men tre timmar senare rullar de in samtidigt som den berusade kollegan – som varit ute på utryckning.

”Jag konfronterar min chef direkt och ifrågasätter hur personen i fråga fick stanna
vara i tjänst hela dagen och få till svar att eftersom de fick prio 1 så valde chefen att låta kollegan, som blåst positivt, åka på bilturen ändå. Kollegan i fråga kommer att vara kvar till arbetstidens slut”.

Händelsen inträffade i juli tidigare i år och chefen har nu fått lämna sin tjänst, rapporterar Siren.

”Chefen ångrar och beklagar djupt sitt beslut att låta medarbetaren prestera
ambulanstjänst och förbli i tjänst. Beslutet stred mot de rutiner som finns där
det beskrivs att ambulansen ska tas ur drift när det finns indikation på alkoholpåverkan”, står det i rapporten.

“En svår situation uppstod”

Chefen säger sig vara medveten om att detta skadade förtroendet för verksamheten och skapade risker i arbetsmiljön och patientsäkerheten – men uppger att det uppstod en “svår situation” i samband med nödlarmet och att ett snabbt beslut därför måste tas.

Den anställde som blåste rött hanteras som ett personalärende med de rutiner och sidofunktioner som finns.

Lämna ett svar