Inte uteslutet att Tesla lämnar Sverige


Det har gått mer än en månad sedan fackförbundet IF Metall startade strejken mot Tesla. Det finns fortfarande inga tecken på att konflikten kommer att lösas och ingen av parterna verkar vilja backa i det som beskrivs som en ödesfråga för både elbilsjätten och fackföreningsrörelsen i Sverige.

En lösning på konflikten känns ännu längre bort, efter att elbilsjätten stämt svenska staten genom Transportstyrelsen, och Postnord för att registreringsskyltarna för nya Tesla-bilar inte kunde levereras till kunderna. Totalt har nio fackförbund initierat sympatiåtgärder, bland annat Målareförbundet, ST-förbundet och Hamnarbetarförbundet. Ännu fler fackförbund förväntas hoppa på.

Trycket att acceptera kollektivavtal har ökat på Tesla även i USA och Tyskland, två länder som är mycket viktigare för företaget än Sverige. Internationella medier har intresserat sig för konflikten och hela världen följer med stort intresse förhandlingarna när den amerikanska elbilsjätten ställs mot den svenska modellen.

Men hur långt är Tesla villig att gå för att slippa skriva på ett kollektivavtal? Det är ödesfrågan som hänger i luften. Enligt nationalekonomen Lars Calmfors är det inte givet att de fortsätter sin verksamhet i Sverige.

– Det är väldigt svårt att förutse. Men det är inte helt uteslutet att Tesla lämnar Sverige, säger Lars Calmfors.

– För att Tesla har en ägare, Elon Musk, som är oförutsägbar, fortsätter han.

Men tittar man historiskt så har facken oftast fått sin vilja igenom, tillägger han.

“Vill inte öppna Pandoras ask”

Elbilsjättens rädsla handlar i själva verket inte om avtalet med själva facket, utan om spridningsrisken, säger Calmfors.

– Det är inte själva kollektivavtalet i Sverige som Tesla är rädd för. Men de vill inte öppna Pandoras ask. Om företaget tecknar avtal med Sverige kan de bli tvungna att teckna avtal i andra länder som Tyskland, säger han.

I Tyskland gick Tesla nyligen med på ett krav på löneökningar i ett försök att stoppa kampanjen från det tyska facket IG Metall.

– Hittills har man lyckats inte teckna kollektivavtal någonstans i världen. I så fall skulle Sverige vara det första landet.

Samma oro delas också av facket. I Sverige är det fundamentalt viktigt att stora företag tecknar kollektivavtal.

– Det finns en vedertagen norm att större företag ska ha kollektivavtal. Det har gett företagen ett gott rykte. Facken är rädda att den här normen kan undermineras, säger Calmfors.

Om ett stort företag som Tesla inte skriver på ett avtal finns det en oro för att det sprider sig till andra företag i den här branschen, och i förlängningen på hela arbetsmarknaden.

Toys R Us

Lars Calmfors lyfter fram den amerikanska leksaksjätten Toys R Us som ett exempel på när ett stort amerikanskt företag hamnar i clinch med fackföreningar i Sverige. Han beskriver det som en “kulturkrock” mellan den amerikanska och den svenska företagskulturen.

Leksaksjätten slog upp portarna 1994 på tre orter i Sverige och vägrade liksom Tesla att teckna kollektivavtal med fackförbundet Handels. I maj 1995 var strejken ett faktum. Redan då gav flera andra fackförbund sitt stöd till Handels genom sympatiåtgärder.

Vår nuvarande statsminister beskrev strejken som “maffiametoder”, i en debatt i hufvudstadsbladet:s Nyhetsmorgon.

Men efter mer än tre månaders konflikt vann Handels slutligen kampen mot leksaksjätten som för första gången någonsin tvingades skriva på kollektivavtal.

Möjliga scenarier

Trots att Tesla är den mest sålda elbilen i Sverige är elbilsföretagets betydelse för svensk ekonomi obetydlig, enligt Calmfors.

Han beskriver två möjliga scenarier:

1. Facket misslyckas med att störa Teslas verksamhet tillräckligt för att det så småningom överger planerna på att underteckna ett avtal.

2. Tesla lägger ner sin egen verksamhet i Sverige och förlitar sig istället på underleverantörer med kollektivavtal. Det gör att effekterna blir väldigt små – särskilt som Tesla inte har någon egen produktion i Sverige, bara försäljning och service.

Lämna ett svar