704 privatpersoner sökte bygglov under perioden januari till oktober 2020. I dag, tre år senare, är samma siffra 488, vilket innebär en minskning med drygt 30 procent. Byggloven har också minskat bland företagen, men inte lika mycket, där minskningen är 14 procent för samma tidsperiod.
– Många ville bygga under pandemiåren 2020 och 2021, särskilt privatpersoner, så siffrorna är lite orättvisa. Men om vi jämför det med året innan pandemin har det ändå minskat, säger Anna Tengqvist.
Ungefär en tredjedel av alla bygglovsärenden kommer från företag och det är en nedgång för i år – jämfört med normalåret 2019 – med 22 procent. De privata ansökningarna har minskat med 17 procent jämfört med samma år.
Annons
Annons
– Vi har färre ärenden att hantera, då blir det både positiva och negativa konsekvenser av det. Vi har istället jobbat med utvecklingsprojekt. Vi har bland annat lagt mycket resurser på att få igång vår e-tjänst som efterfrågats länge. Det har vi inte hunnit med tidigare. En annan positiv effekt är att vi har kunnat hantera bygglov snabbare än vanligt, säger Anna Tengqvist.
Förra veckan kunde tidningen berätta hur byggföretaget Sehed Bygg Gävleborg AB varslade 37 av sina 100 anställda när byggbranschen få färre uppdrag. Detta påverkar hela kedjan från materialleverantörer till bygglov.
– Vi väntar på att det ska vända, och det kommer det, men ingen vet när. Där spelar det stor roll vad regeringen gör, om man skapar incitament för att öka byggandet i Sverige, säger Anna Tengqvist.
Färre ansökningar påverkar förstås också personalsituationen bland de cirka 28 anställda som arbetar med bygglov: Handläggare, advokater, handläggare med flera.
– Vi går baklänges eftersom vi får mindre inkomster. Nästa år har vi pensionsavgångar och vi kommer inte att återanställa vissa tjänster, säger Anna Tengqvist.
Annons
Sedan några veckor tillbaka har de öppnat sin e-tjänst för bygglovsansökningar. Det ska underlätta för både medborgare och tjänstemän.
Annons
– Där kan man ladda upp handlingar och ha en dialog med handläggaren. Och under rubriken “Mina ärenden” kan du alltid se hur ditt ärende ligger i processen. Vi blir också effektivare genom att få in ärendena direkt i systemet utan att någon behöver skriva in dem från ett formulär, säger Anna Tengqvist.
Kan det bli färre ärendehandläggare och handläggare när den sökande sköter en del av jobbet själv via e-tjänsten?
– Svårt att säga i nuläget, på sikt kan det bli så och vi vet inte heller hur mycket AI kommer att hjälpa oss. Men vi kommer att kunna ta hjälp av AI i framtiden.
Statistiken för planbesked, ansökningar om detaljplaner där byggnadsnämnden fattar beslut, har hittills inte påverkats i någon större utsträckning. De har varit mellan 20 och 24 tillkännagivanden per år mellan 2020 och 2023.