Flytt av elever förbättrar inte skolresultat och integration – hufvudstadsbladet


Skolan kan inte lösa integrationsproblem ensam. Västanbyns skola blir nu en F–3-skola och Murgårdsskolan blir en 4–9-skola. Motivet till åtgärderna verkar vara att skolan förväntas lösa integrationsproblemen och måluppfyllelsen förväntas förbättras.

Genom att göra om Västanbyn till af–3 skola och Murgården till en 4–9 skola bryts en sammanhållen grundskola. Om Sandviken använder ett F–9-perspektiv vid byten samarbetar lärarna bättre och etappövergångarna (mellan F, L, M och H) blir inte “hårttvingade krondiken”!

28681c3c 5da4 47ec a8da 18b00a5f115028681c3c 5da4 47ec a8da 18b00a5f1150

“Andelen barn och unga med utländsk bakgrund riskerar helt enkelt att bli för hög för att alla ska kunna gå i en skola där tillräckligt många talar svenska som modersmål”, skriver Åsa Morberg.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Tyvärr kan en skola aldrig lösa integrationsproblem ensam. Det finns forskning som visar detta. Jag ger några referenser. När du gör förändringar i skolan bör du ta tillvara aktuell forskning och beprövade erfarenheter.

Personal och berörda föräldrar bör också kontaktas för att diskutera planerade åtgärder. Den demografiska utvecklingen i Sverige (cirka 2 miljoner utrikes födda) gör att det blir oerhört svårt att få till en god integration. Andelen barn och unga med utländsk bakgrund riskerar helt enkelt att bli för hög för att alla ska kunna gå i en skola där tillräckligt många talar svenska som modersmål.

Det finns faktiskt forskning som visar att flytt av elever inte ger någon framgång för skolresultat och integration. Det finns t.ex. en intressant studie från Örebro, när kommunen lade ner en gymnasieskola, 2017. Studien visar att att flytta elever från en skola till en annan inte automatiskt leder till vare sig ökad måluppfyllelse eller bättre integration. Resultatet beror istället på de processer som tar form på skolorna, och de förutsättningar som kommunal och nationell nivå ger. Färre nådde målen. Integrationen blev inte bättre.

Hur ska Sandvikens kommun arbeta nu för att nå de mål som flytten ska bidra till? Beslutet i Örebro hade fattats året innan i syfte att bidra till att alla elever i kommunen ges samma förutsättningar att nå målen, och att öka integrationen. Forskarna konstaterar i rapporten att skolan i och för sig är en nyckelaktör för att motverka segregation, men aldrig kan lösa de komplexa problem som segregationen ger upphov till på egen hand.

Det är i det omgivande samhället som åtgärder måste vidtas. Vilka planer finns nu i Sandvikens kommun för åtgärder för att minska segregationen? Vilka planer finns för att lösa bostadssegregationen?

Åsa Morberg, phil.dr i pedagogik och docent i didaktik

Lämna ett svar