De senaste åren har utbyggnaden av laddinfrastruktur diskuterats flitigt – ofta utifrån perspektivet att det går för långsamt och att det saknas snabbladdare.
“Till kundernas glädje har tillgången på snabbladdning, och därmed möjligheten att köra elbil längre sträckor, förbättrats i hela landet”, skriver debattörerna.
År 2023 har antalet snabbladdare ökat mer än antalet elbilar. Det finns nu cirka 270 000 elbilar i Sverige, vilket ger ett snitt på 63 elbilar per snabbladdare, vilket ska ses som en bra nivå. Om elektrifieringen ges rätt förutsättningar visar prognoser från Power circle att varannan svensk bil kan vara uppladdningsbar till 2030.
Utbyggnaden av snabbladdare behöver därför fortsätta. Det behövs också stora investeringar i snabbladdningsstationer för eltruckar med höga effektkrav.
För att möjliggöra en fortsatt utbyggnad av snabbladdningsstationer för både lätta och tunga fordon måste elnätet både förstärkas och användas mer effektivt.
Sveriges elnätsföretag behöver få rätt förutsättningar att förverkliga detta:
• Ledtiderna behöver kortas för utbyggnaden av elnätet. Tillföra ökade resurser till tillståndsmyndigheterna och möjliggöra parallella myndighetsprocesser. Genomför snarast de förslag som presenterades i Klimatlagsutredningen, till exempel att göra luftledningar till förstahandsval vid högre spänningsnivåer och att klassa elnäten som ett riksintresse.
• Säkerställa långsiktig och förutsägbar intäktsreglering. Detta krävs för att elnätsföretagen ska kunna fatta avgörande investeringsbeslut.
• Intäktsförordningen behöver också innehålla effektiva incitament för flexibilitetslösningar som i vissa fall kan vara ett alternativ till nya linjer
Elektrifiering är en stor del av lösningen på klimatförändringarna. Låt inte långa tillståndsprocesser och komplicerade regelverk stå i vägen – utan låt laddinfrastrukturen blomstra.
Martin Olin, e-mobilitetsexpert, Energibolag
Mats Andersson, regionchef norr, Energiföretagen