Den första prognosen sa att det kunde ta en bra vecka, men nu ska det vara klart.
Tyvärr kommer det att dröja innan det innebär någon lättnad för pendeltågsresenärerna.
Antalet inställda tåg på grund av tekniska fel är fortfarande mycket hög – inte minst under rusningstid.
I SL:s egen app och reseplanerare uppmanas nu resenärer att gå till människor Trafikverkets hemsida för att få information om tågen varefter “felaktig information dyker upp på sl.se och i appen”.
Under det senaste dygnet har SL kört enkelspårig trafik, men det problemet är nu löst, vilket ökar kapaciteten. Problemet är att bristen på lokförare, bristen på vagnar och bristen på reservdelar kvarstår. När det gäller bristen på lokförare handlar det bland annat om att många måste få sin 24-timmarsvila efter dagarna som gått, men också att det råder allmän brist på lokförare.
– Tyvärr kan vi inte hoppas på frid och fröjd ännu. Vädret gör att snö kommer in i växlarna, vilket riskerar att orsaka ytterligare signalfel. Vi är medvetna om att vi har en härdad grupp pendeltågsresenärer där ute, säger Karolina Wichman, SL:s presstalesperson.
Som DN tidigare berättat pendeltågsoperatören MTR betydande utmaningar med tågunderhåll kopplat till materialbrist.
– Det påverkar inte bara oss, utan även andra tågbolag. Det är lång väntetid på reservdelar världen över just nu, sa Erik Söderberg, presschef på MTR, tidigare till DN.
Karolina Wichman, SL:s presstalesperson, uppmanar resenärer att vara ute i god tid.
Läs mer:
SL säger upp avtal för pendeltåg – SJ tar över driften
Färre pendeltåg på Södertäljebanan – trots fler resenärer
Så stora är de sociala kostnaderna för pendeltågsröran