Snow och Black Friday blev en bra kombination som de senaste veckorna fått sportbutiker att öka sin försäljning. Genom att locka kunder med reducerade priser och samtidigt erbjuda allt du behöver för vinteraktiviteter har sportbutikerna i centrala Gävle sett en försäljningsökning.
— Det är mycket mer nu i december sedan snön kom än vad det var innan. Det är också mycket julklappsförsäljning, säger Emma Måhlen, försäljningschef på Stadium.
Annons
Annons
Stigande mat- och elpriser verkar inte hindra människor från att köpa nya vinterprylar. Butikerna ser ett vanligt mönster i att folk väljer att köpa dyrare vinterartiklar.
– Tidigare trodde man på grund av el- och matpriser att folk hade mindre pengar, men vi tror att folk är lite mer medvetna om att köpa kvalitet framför kvantitet, säger Robert Korhonen, butikschef på Intersport.
På Stadium märker man att kylan också leder till spontanköp.
— Att man till exempel fryser om händerna och snabbt köper ett par handskar. Då brukar folk köpa dyrare jackor och skidkläder, säger Emma Måhlen.
Jämfört med förra året är det stor skillnad i försäljning då snön kom ganska sent. Men i år kom snön tidigare och i massor, vilket gör att folk har uppdaterat sin vintergarderob och utrustning. Butikerna märker stor skillnad i hur kunderna handlar och förbereder sig inför vintersäsongen.
Annons
— Om det inte finns snö kan folk ha på sig sin gamla vinterjacka ett år till eller slita ut sina stövlar ett år till. Man köper inte heller längdskidor om det inte i första hand är snö, säger Robert Korhonen.