Samtidigt har Viaplay börjat sälja av delar av sitt innehav. Det brittiska företaget Premier Sports har sålts tillbaka till Storbritannien. Den egenproducerade tv-serien “Veronika”, med Alexandra Rapaport i huvudrollen, har köpts av konkurrenten Sky Showtime.
– Hittills i år har de tagit ut 7,4 miljarder, idag är marknadsvärdet i princip noll. Att säga att det är kris är en underdrift, kollaps är ett bättre ord, säger Linnéa Kihlström, som är chefredaktör på branschtidningen Dagens Media.
På senare år TV-branschen har blomstrat. Företag efter företag har etablerat sig i Sverige och betonat vikten av inhemska produktioner. Men nu har den vikande ekonomin i samhället i stort också drabbat dem. TV4 har genomfört stora besparingar, SVT likaså. HBO har skrotat eller sålt på produktioner. Situationen för Viaplay är dock ännu mer alarmerande än för deras konkurrenter.
– Det beror på en väldigt aggressiv expansionsplan och ganska dyra innehållsköp, på sportsidan snarare än dramaproduktioner, säger Linnéa Kihlström.
Magnus Anshelm, vd för analysföretaget MMS, är inne på samma spår.
– De har bundit mycket kapital i idrottsrättigheterna, men de har också överinvesterat i sin egen produktion. En nyckel kommer att vara att sälja rättigheterna till andra marknader, säger han.
Eftersom problemet inte har nått publiken. Tvärtom. I MMS-mätningar går det bra med både tittar- och abonnentsiffror.
– De är absolut inte sämre än andra tjänster.
Frågan är nu vad som händer med de produktioner som Viaplay äger. I höstas gick företaget ut och uppgav att de inte vet vilka serier och filmer som får premiär 2024. Bakom kulisserna pågår sannolikt aktiva förhandlingar om mycket av innehållet. Det många i branschen frågar, och spekulerar i, är vad som kommer att hända med prestigesatsningen “Ronja Rövardotter”.
– I kvartalsrapporten framgår att de drar ner på det manusbaserade innehållet och vi vet att deras dramaavdelning inte fortfarande är i samma form som tidigare. Det går många rykten om vad som har hänt “Ronja Rövardotter”, men det får tiden utvisa, säger Linnéa Kihlström.
Att streamingtjänster som har ekonomiska svårigheter säljer innehåll som de redan till stor del har färdigställt kan ha flera förklaringar. I Viaplays fall menar Magnus Anshelm att det framför allt handlar om att få snabba pengar för rättigheterna, istället för att invänta vinsten som eventuellt kan komma från prenumerationer över en längre period.
– Man kan få mycket mer betalt direkt för rättigheterna, säger han. Speciellt om man inte visade produktionen alls.
Det är det inte heller ovanligt att företag delar produktionskostnaderna. Där ett företag kan visa en serie först och ett annat kan visa den i ett senare skede. Till exempel när Viaplay först sände Josephine Bornebuschs firade “Älska mig” och första säsongen senare gick i SVT lagom till att den andra skulle ha premiär på Viaplay. Men att inte ha visat en enda ram gör innehållet mer värdefullt i en rea.
Det har också förekommit exempel på att företag pausat eller satt serier av redovisningstekniska skäl. Som förra året när flera originalproduktioner togs bort från HBO eftersom företaget skulle gå samman med Warner Bros Discovery.
HBO:s produktioner hade fortfarande kostnadsposter kvar, eftersom de vanligtvis fördelar kostnaderna på flera år. Till exempel marknadsföring eller slutbetalningar till skådespelare och andra inblandade som bygger på tittarsiffror från filmerna eller tv-serierna. Om de inte visas alls slipper du de utgifterna.
Nu återstår det se vad som händer inte bara med den berömda Astrid Lindgren-serien utan även många andra av Viaplays originalproduktioner.
– Min förhoppning är att de håller ut. Just Viaplay har gjort mycket som är bra för fester de senaste åren, som “Love me”. Men det är tråkigt för dem att Josephine Bornebusch har gått vidare och gjort grejer för Netflix, säger Björn Finér på sajten TVdags som bevakar streaming- och tv-branschen.
Han uppskattar att Viaplay, till skillnad från andra företag, inte fokuserade på att göra rent populärt material.
– De har provat lite mörkare grejer.
Utöver den allmänna krisen i branschen tror Björn Finér att många av de svenska aktörerna också väntar på vad som händer när HBO och Discovery går samman i tjänsten Max nästa år.
Netflix har länge varit den överlägset största tjänsten när det kommer till antalet prenumeranter. Men en klar andraplats har inte riktigt etablerat sig enligt MMS-siffror.
– Kampen om andraplatsen är helt avgörande nu för vem som kommer att överleva, säger Magnus Anshelm. Egentligen måste alla komma upp dit.
Hur många streamingtjänster kommer att överleva?
– Det är svårt att säga hur många som blir som de är i dag, men jag tror att varje större mediehus kommer att ha minst en. Hittills är kombinationen mellan linjära kanaler och digitala tjänster mycket bra, och kommer att vara så i minst fem-sex år till.
Turbulensen i branschen kommer inte bara att påverka vilka tjänster vi kan titta på i framtiden, utan också vilket innehåll de visar. När ekonomin är pressad måste varje företag prioritera ännu hårdare bland de investeringar de gör.
Linnéa Kihlström tror att Netflix och HBO kommer att fortsätta göra manusdrivna dramaproduktioner, men hon tror att det blir betydligt mindre lokalt innehåll. En bild som delas av Björn Finér.
– Risken är stor att det blir mindre svenskt innehåll, mer oskriptat med influencers och billigare serier, förutom från Netflix då, säger han.
Samtidigt hoppas han att restriktionerna kan leda till att företagen blir mer försiktiga med vilka manus som faktiskt släpps.
– Jag hoppas att kvaliteten på det som kommer ut blir bättre. Det vore det absolut bästa, det får vi hålla tummarna för.
Läs mer:
Viaplay: “Det är svårt att göra storfilmer för Norden”
Det innebär Viaplays kris för tittarna
Viaplays aktiekurs rasar över 80 procent – bolaget behöver nytt kapital