Antalet svarstider på över tre minuter ökar enligt en ny granskning från Riksrevisionen. Som SOS Alarm själva bedömer är en tid som kan innebära en risk för patienten.
SOS Alarm siktar på en maximal svarstid på åtta sekunder. Enligt Riksrevisionen har detta mål undersökning, som släpptes i torsdags, inte nått på över 10 år.
Tid och plats
Granskningen visar att beroende på var och när du ringer 112 kan svarstiderna variera. På Gotland får man vänta längst på svar medan i Uppsala län svarar SOS Alarm snabbast. Ringer du 112 under sommarmånaderna är svarstiderna också längre än vanligt. Detsamma gäller de som ringer under helger jämfört med vardagar.
Dimitrios Loannidis som är projektledare för granskningen och har pratat med SOS Alarm om detta. Han säger att det finns svårigheter att upprätthålla grundbemanningen och hänvisar bland annat till semesterlagstiftningen.
En annan del som försämrar svarstiderna är det avtal som slöts med Västra Götalandsregionen som påverkade hela 112-tjänsten negativt. Avtalet innebär att regionen åtar sig att bedöma och prioritera samtliga 112 ärenden via avlyssning. Om regionen inte svarar inom 30 sekunder tar SOS Alarm över bedömningen. De ser att regionens bristande förmåga att svara har lett till längre svarstider.
Dålig tillsyn
Myndigheten för socialt skydd och beredskap (MSB) har i uppdrag att se över verksamheten i 112-tjänsten. Riksrevisionen ser en brist på lagstiftning, förordning eller förordning som gör att MSB inte kan tvinga SOS Alarm att vidta några åtgärder. Vidare visar granskningen att MSB hittills har nöjt sig med de som SOS Alarm har rapporterat. De ser också en brist från regeringen på konsekvenser för när målen inte nås.
Riksrevisionen vill därför lämna ett förslag till regeringen om att skapa en författningsreglering av larmtjänsten. På så sätt kunna stärka tillsynen, tydliggöra SOS Alarms ansvar och motivera verksamheten att nå målen. De ser också att regeringen under tiden ser över MSB:s uppdrag för tillsyn och förtydligar SOS Alarms rapporteringskrav.