Albert Nilsson, jag kan inte låta bli att hålla med om att vägen in i vården borde vara betydligt enklare och mer tillgänglig än vad den är i Region Stockholm idag. Som primärvårdsregionalråd arbetar jag hårt för att vårdcentralerna ska börja fungera som de ska: att det ska vara lätt att komma i kontakt med dem under hela deras öppettider.
Övriga tider har vi sjukvårdsrådgivningen 1177 på telefon, men faktiskt också möjligheten att skicka en fråga till en sjuksköterska via chatt genom 1177 och få svar inom en timme. Det finns också krav på att alla vårdcentraler ska ha en chattfunktion.
1177 har även ett antal telefontider per vecka som de kan boka för patienter som vill bli uppringda av sin vårdcentral. Framöver kommer vi att se över hur vi kan förenkla och samla alla dessa funktioner på ett ställe.
I Region Västerbotten, som du refererar till använder 1177 Direkt, en AI-bot som automatiskt prioriterar och sorterar bland patienter. Även om artificiell intelligens kan vara ett bra verktyg för att få mer information och viss vägledning, kan den aldrig ersätta vårdpersonal. Fördelen med 1177 Direkt har ifrågasatt av sjukvårdspersonal eftersom den har svårt att sortera i ärenden som inte är tydliga.
Från forskning vet vi att vi får den bästa vården genom kontinuitet, personliga relationer och helhetsansvar. Därför vill vi i Region Stockholm att du i första hand ska kunna ringa eller chatta dagtid med din egen fasta läkare eller distriktssköterska på din vårdcentral som känner dig, där råden du får baseras på din sjukdomshistoria, och var bara de som behöver hamnar på akuten .
Med de personliga relationer som skapas med en vanlig läkarkontakt minskar inte bara risken för missförstånd. Det leder också till färre akutbesök och sjukhusinläggningar och minskar även risken att dö i förtid.
Tyvärr är det där vi är inte idag. Men ett av de viktigaste besluten i denna riktning togs i år när handlingsplanen för permanent läkare antogs med brett politiskt stöd. Det innebär att vi avsätter totalt 2 miljarder kronor under en tioårsperiod för att antalet läkare på vårdcentralerna ska kunna fördubblas, med 180 miljoner kronor öronmärkta för 94 nya allmänläkare redan nästa år.
Att vi tagit tillbaka 1177 på telefon i egen regi ger oss också nya möjligheter att utveckla tjänsten. Inte minst vid kris eller krig är det viktigt att vi har full kontroll över sjukvårdsrådgivningen så att vi snabbt kan skala upp eller göra förändringar.
Vårdrådgivning är samhällsstödjande infrastruktur som ska vara både kvalitativ och tillgänglig och vi behöver se dess roll i ett helhetsperspektiv på vården.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare