Idag har jag parkerat på en parkering i Örebro. Senast jag parkerade på den här parkeringen fick jag en parkeringsbot, så det var ett tag sedan jag valde den parkeringen. Förra gången hade jag betalat parkeringsavgiften som alltid men valde fel zon. Det finns två parkeringsappar och två zoner i samma parkeringsbyggnad.
En zon på en våning och en zon på andra våningen. Då det är förståeligt att parkeringsappen inte kan spåra tredimensionellt ner i marken inne i en parkeringsbyggnad måste man gå in i zonen manuellt och jag valde fel.
Idag valde jag det nedre planet och appen där du kan få tillbaka betald parkeringsavgift om du åker tidigare, vilket inte är fallet med den andra appen. Till min stora glädje var en trafikledare på platsen och jag sprang fram till honom och bad om hjälp och berättade att jag misslyckades förra gången. Den trevliga personen gav mig sedan en zonkod.
Hon sa att det var tur att jag frågade för annars hade jag fått böter.
Jag skrev in zonkoden och tog en bild på den i mobilen så att jag skulle ha den till framtida parkering. Jag fick p-böter idag, betalade avgiften men fel zon. När jag ringde Europark fick jag veta att de inte kunde ta ansvar för sina anställdas individuella uttalanden. Jag är själv i fastighetsbranschen och kommer förmodligen att välja en leverantör som tar ansvar för sina anställdas uttalanden när företaget jag representerar bygger flervåningshus i framtiden.
Mikael Bernström