Varje december släpper den internationella tidskriften Artreview sin Power 100-lista, framröstad av 40 anonyma konstexperter. I spåren av coronapandemin och Me too-rörelsen har maktbalansen i konstvärlden märkbart skakat och tidigare allsmäktiga vita medelålders män på chefspositioner har tappat mark till kvinnor, svarta människor och konstnärer de senaste år.
Trenden fortsätter, med tillägget att konstkuratorer och gallerister i Mellanöstern och Asien nu också stärker sina positioner. Först i årets ranking är 44-åriga Sheika Hoor Al Qasimi, född i den härskande familjen i Emiratet Sharjah, Förenade Arabemiratens kulturcentrum. Där har hon sedan 2003 varit chef för Sharjah-biennalen, det största konstevenemanget i arabvärlden.
Enligt Artreview har Sheika Hoor Al Qasimi “flyttat fokus bort från en västerncentrerad berättelse”. De senaste åren har hennes expertis även efterfrågats utanför emiratet, som curator för Lahore Biennale 2020, nästa år som konstnärlig ledare för Aichi Triennale i Japan och sedan Sydney Biennalen.
Flera artister kämpar topp tio placeringar (dock inte alla som förra året). På nummer 2 är Rirkrit Tiravanija, på nummer 4 Steve McQueen, på nummer 7 Nan Goldin, på nummer 8 Kerry James Marshall och John Akomfrah på nummer 10. Tre av dem är svarta och flera artister på listan är kända för att arbeta aktivistiskt för socialt förändring, inklusive Ibrahim Mahama i Ghana och Theaster Gates i Chicago.
Ny i sammanhanget är queern Nicole Eisenman, aktuell på Moderna museet i Stockholm, som seglat upp till plats 15. Flera palestinska namn uppmärksammas också, som konstnären Emily Jacir. Men också det tvärvetenskapliga kollektivet Forensic architecture, ledd av israelen Eyal Weizman, som i år flyttade upp på plats 5. Gruppen utreder kränkningar av mänskliga rättigheter och sedan oktober 2023 särskilt krigsförbrytelser i Gaza.
Koyo Kouoh, chef för Zeitz-museet i Kapstaden och nyligen utsedd till konstnärlig ledare för Venedigs konstbiennale 2026, hoppar upp några placeringar till 16:e plats. Medan den största missen enligt min mening är att aboriginal Archie Moore bara nådde 98:e plats, trots att han vann The Golden Lion för sin orörda paviljong på årets Venedigbiennal.
Läs mer: Min tro på konstens och konstnärernas kraft har stärkts
Läs mer: Australien vann Guldlejonet på konstbiennalen i Venedig
Varje december släpper den internationella tidskriften Artreview sin Power 100-lista, framröstad av 40 anonyma konstexperter. I spåren av coronapandemin och Me too-rörelsen har maktbalansen i konstvärlden märkbart skakat och tidigare allsmäktiga vita medelålders män på chefspositioner har tappat mark till kvinnor, svarta människor och konstnärer de senaste år.
Trenden fortsätter, med tillägget att konstkuratorer och gallerister i Mellanöstern och Asien nu också stärker sina positioner. Först i årets ranking är 44-åriga Sheika Hoor Al Qasimi, född i den härskande familjen i Emiratet Sharjah, Förenade Arabemiratens kulturcentrum. Där har hon sedan 2003 varit chef för Sharjah-biennalen, det största konstevenemanget i arabvärlden.
Enligt Artreview har Sheika Hoor Al Qasimi “flyttat fokus bort från en västerncentrerad berättelse”. De senaste åren har hennes expertis även efterfrågats utanför emiratet, som curator för Lahore Biennale 2020, nästa år som konstnärlig ledare för Aichi Triennale i Japan och sedan Sydney Biennalen.
Flera artister kämpar topp tio placeringar (dock inte alla som förra året). På nummer 2 är Rirkrit Tiravanija, på nummer 4 Steve McQueen, på nummer 7 Nan Goldin, på nummer 8 Kerry James Marshall och John Akomfrah på nummer 10. Tre av dem är svarta och flera artister på listan är kända för att arbeta aktivistiskt för socialt förändring, inklusive Ibrahim Mahama i Ghana och Theaster Gates i Chicago.
Ny i sammanhanget är queern Nicole Eisenman, aktuell på Moderna museet i Stockholm, som seglat upp till plats 15. Flera palestinska namn uppmärksammas också, som konstnären Emily Jacir. Men också det tvärvetenskapliga kollektivet Forensic architecture, ledd av israelen Eyal Weizman, som i år flyttade upp på plats 5. Gruppen utreder kränkningar av mänskliga rättigheter och sedan oktober 2023 särskilt krigsförbrytelser i Gaza.
Koyo Kouoh, chef för Zeitz-museet i Kapstaden och nyligen utsedd till konstnärlig ledare för Venedigs konstbiennale 2026, hoppar upp några placeringar till 16:e plats. Medan den största missen enligt min mening är att aboriginal Archie Moore bara nådde 98:e plats, trots att han vann The Golden Lion för sin orörda paviljong på årets Venedigbiennal.
Läs mer: Min tro på konstens och konstnärernas kraft har stärkts
Läs mer: Australien vann Guldlejonet på konstbiennalen i Venedig