Det finns en politisk överenskommelse mellan Sverige och Danmark som konkretiserar hur de två länderna bäst tar nästa steg mot en gemensam infrastruktursatsning över Öresund, skriver Christian Orsing (M) och Jan Björklund (S), ordförande och vice ordförande i Helsingborgs kommunstyrelse .
Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.
En ny fast förbindelse under Öresund är inte en lokal fråga. Tvärtom har ett sådant samband en omfattande inverkan på utvecklingen och säkerheten i hela Europa.
Stora infrastrukturprojekt som en ny förbindelse mellan länder tar tid, men nu finns en politisk överenskommelse mellan Sverige och Danmark som konkretiserar hur de två länderna bäst kan ta nästa steg mot en gemensam infrastruktursatsning över Öresund.
Vi välkomnar en sådan utveckling.
I november träffades ländernas trafikkommittéer för att komma vidare i frågan om samverkan kring infrastruktur. Utskotten enades om att skapa bättre förutsättningar för samordning av infrastruktur och att det är dags för en bilateral utredning om infrastruktur och kapacitet över Öresund.
Annons
När Danmark och Sverige nu utformar de gemensamma förutsättningarna är också politiska företrädare för båda länderna överens om att ledorden ska vara kapacitet, konkurrenskraft och försvar. Det ligger i linje med Helsingborgs stads arbete med en fast HH-förbindelse för väg och järnväg under Öresund.
Annons
Utredningen ska söka svar på vilka behov och prioriteringar ny infrastruktur behöver uppfylla. Vi välkomnar en förnyad diskussion kring samhällsnytta, samhällsekonomisk lönsamhet och ett realistiskt förhållningssätt till vad infrastruktur får kosta i tid och pengar.
En fast HH-anslutning är ekonomiskt lönsamt och har en relativt låg investeringskostnad. Det är lätt att se att det är genomförbart, genomtänkt och redo att gå.
Den infrastrukturproposition som regeringen nyligen presenterade innehåller ökade satsningar för att möta förändringar i samhället, en växande befolkning och näringslivets utveckling. Regeringen är också öppen för att utforska alternativa finansieringsformer, något som kan möjliggöra ett snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande av olika projekt.
Vilka projekt som blir aktuella för alternativa finansieringsmöjligheter måste baseras på samhällsekonomisk lönsamhet. Det gör att en fast HH-anslutning har en stor fördel. Projektet skapar förutsättningar genom att låta trafiken flyta smidigt, minska restiderna och förbättra möjligheterna för godstransporter.
En ny anslutning över Öresund innebär inte bara ett ökat utbyte mellan Sverige och Danmark under normala förhållanden, utan ger också möjlighet att transportera människor och utrustning vid kris eller krig. Ur ett Natoperspektiv är det avgörande att ha kapacitet och motståndskraft för att säkerställa beredskap och snabba insatser.
Annons
Annons
En fast HH-länk stärker inte bara den civila infrastrukturen, utan förbättrar också militär mobilitet och logistik. Det är särskilt viktigt att kunna hantera oförutsedda händelser och se till att resurser kan flyttas snabbt vid behov.
Öresundsregionen behöver en lösning för framtiden. Det är hög tid att Sveriges och Danmarks regeringar möter tillväxtbehoven i regionen och tar gemensamma steg för att samarbeta kring en bilateral utredning. Det ligger helt i linje med arbetet med en fast HH-förbindelse för väg och järnväg.
FÖRfattarna
Christian Orsing (M)ordförande i Helsingborgs kommunstyrelse
Jan Björklund (S)vice ordförande i Helsingborgs kommunstyrelse
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.