Åklagaren begär företagsbot på totalt 18 miljoner kronor för Gröna Lund och två andra företag efter Jetline-olyckan 2023. Gröna Lund döms att betala tolv miljoner och de övriga två tre miljoner vardera.
Nöjesparken i Stockholm nekar till brott.
Olyckan inträffade i juni 2023, då Jetline-berg-och-dalbanan spårade ur delvis när en stödarm på undersidan av den främre bilen gick sönder. Tre av passagerarna ramlade ur vagnarna under olyckan. En kvinna i 30-årsåldern skadades så illa att hon dog. Ytterligare nio personer skadades, inklusive flera barn.
Annons
Annons
– Vi har lämnat in en stämningsansökan i dag mot tre företag, vilket är ganska ovanligt, säger Christer B Jarlås, överåklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål på en presskonferens.
Böterna som företagen åläggs att betala är bland de högsta utdömda i Sverige, enligt Åklagarmyndigheten.
Polisinspektör Waldemar Bobeck menar att det var en tekniskt komplicerad utredning.
– Över 88 förhör är klara, säger Bobeck.
Allt från de som drev Jetline, till chefsmekanikern, ansvariga chefer och vd har ifrågasatts.
De två företag som, utöver Gröna Lunds misstanke, var inblandade i tillverkningen av stödarmen. Alla tre företagen har nekat till brott.
“Vi anser inte att något brott har begåtts inom ramen för Gröna Lunds verksamhet och därför förnekar vi anklagelserna. Men vi ser mycket allvarligt på händelsen”, skriver nöjesfältet i Stockholm i en skriftlig kommentar.
“Ingen riskbedömning”
Statens haverikommission (SHK) har riktat hård kritik mot Gröna Lund och dess rapport är en del av förundersökningen.
Boberg beskriver även brister vad gäller säkerhetsbyglarna i Jetline.
– Det finns brister i beställning, tillverkning och kontroll av byglarna.
– Stiglarna har deformerats och tryckts fram av krafterna.
Stängerna var nästan helt uppfällda på de ställen där folk som ramlade ut satt.
– Det gör att det inte längre ger något skydd.
Annons
– Gröna Lund har inte gjort någon riskbedömning av attraktionen. Någon uppföljning av hopparna har inte gjorts.
“Omöjlig”
Boberg beskriver flera brister i beställningen och konstruktionen av stödarmarna som gick sönder vid olyckan. Beställningen gjordes i flera steg och bland annat var det oklart att Gröna Lund var kund till stödarmen och vad den skulle användas till.
Det saknades även en platta som skulle bilda ett stöd i svetsningen, vilket också ledde till haveriet.
– Denna svetsning är, enligt experter, omöjlig att göra utan denna plåt som rotstöd. Då blir det ett bindningsfel.
Bärarmar bakom olycka
Olyckan inträffade den 25 juni förra året, då Jetline-berg-och-dalbanan spårade ur delvis efter att stödarmen på undersidan av den främre vagnen gick sönder. Bärarmens delar med hjulen på vardera sidan av tåget lossnade helt och ramlade av.
Statens haverikommission (SHK) riktade hård kritik mot Gröna Lund i sitt slutbetänkande. Enligt SHK var Gröna Lunds beställning av den aktuella bärarmen, som gjordes till ett annat företag 2019, bristfällig. Parkens kontroller var också otillräckliga, enligt haverikommissionen.
SHK pekade också på brister i tillverkningen av stödarmen som en bidragande orsak till olyckan. Även företaget som utförde det arbetet är misstänkt för brott. Det tredje företaget som har delgivits misstanke är det företag som fått i uppdrag av Gröna Lund att tillverka stödarmen, och som sedan lagt ut arbetet på entreprenad utan parkens vetskap.