Socialdemokraterna försöker ta åt sig äran för ett avtal de tidigare inte visat intresse för, skriver Camilla Mårtensen och Louise Eklund, riksdagsledamöter för Liberalerna.
Det här är ett debattinlägg.Författarna är ansvariga för åsikterna.
Riksdagsledamoten Niklas Karlsson (S) uppmärksammar att ett nytt Öresundsavtal mellan Sverige och Danmark nu har antagits (Aktuellt 26/11)
Vi som varit där när avtalet har upprättats och slutförts delar han sin glädje.
Men resten av Niklas Karlssons resonemang förvånar oss. Man får lätt uppfattningen att det är han och Socialdemokraterna som står bakom Öresundsavtalet och att de varit en drivande politisk kraft bakom arbetet med ökad integration mellan Sverige och Danmark.
Karlsson berättar att Socialdemokraterna har varit “en ledstjärna” för den nya “högerregeringen” och “kämpat hårt” för att få till en förändring.
Annons
Det finns ingen hejd på fantasins rikedom när han försöker ta åt sig äran för något som Socialdemokraterna under många år visat ett genuint ointresse för: integration och gränshinder mellan Sverige och Danmark.
Annons
Liberalerna drev frågan oma nytt Öresundsavtal hårt under åren då Stefan Löfven (S) ledde landet. Bristen på intresse var monumental. Först med en ny regering på plats och inte minst med Elisabeth Svantesson (M) som kunnig och erfaren finansminister kunde jobbet slutföras och ett nytt avtal tecknas. Ett jobb som regeringen Löfven misslyckades med.
Sanningen är att Socialdemokraterna främst orsakade misär när det gäller integrationen mellan Sverige och Danmark. Gång på gång har Socialdemokraterna visat att partiet i regeringsställning aktivt missgynnat södra Sverige och utvecklingsmöjligheterna i regionen. Inte minst i svåra tider har sveket varit stort. Under coronakrisen led Skåne hårt då Sverige och Danmark tacklade pandemin på olika sätt. Landshövdingen slog till och med larm till dåvarande finansminister Magdalena Andersson (S) om dubbelbeskattade gränspendlare. Löfven medgav att han inte ens pratat med den danske statsministern om gränsproblemen mellan länderna under pandemin.
Det socialdemokratiska självskadebeteendet Att förstöra grannskapet med Danmark har varit ett konsekvent modus operandi i många år.
Det mest uppenbara exemplet var när regeringen Löfven hamnade i öppen konflikt med danskarna om var EU:s läkemedelsmyndighet skulle placeras, och motsatte sig Danmarks kandidatur. 800 jobb 30 minuter från Sverige gick förlorade. Politiska företrädare i Danmark har inte glömt den förödmjukande behandlingen.
Annons
Annons
När Danmark ville utveckla Själland och Skåne till Europas mest dynamiska storstadsregion öppnade regeringen Löfven eld genom att stödja Stockholms stormaktsambitioner att konkurrera ut Köpenhamn som Skandinaviens huvudstad. Den svenska regeringens motstånd mot Kastrup flygplats, en aorta i regionen, är ett annat exempel.
Det tidigare Öresundsavtalet som förhandlades fram hade brister. Vi har rättat till de värsta misstagen och det nya avtalet som den nuvarande regeringen har riktat sig mot löser många av de mest kritiserade delarna av det gamla avtalet.
Nu tar vi nästa steg. Med en överenskommelse på plats som skapar möjligheter till arbete och entreprenörskap på båda sidor om Öresund ska länderna tillsammans ta fram en plan för hur infrastrukturen över Öresund kan stärkas för att vara redo för de möjligheter Fehmarn Bält-förbindelsen möjliggör när den är färdigställd 2029.
Liberalerna vill se en förutsättningslös bilateral utredning om nya fasta förbindelser över Öresund, utifrån ett brett och öppet perspektiv.
Vi tvivlar inte på att Niklas Karlsson tycker att det är viktigt med en fungerande Öresundsregion. Men med en ointresserad och stockholmsfixerad partiledning i ryggen kommer han inte långt.
FÖRfattarna
Camilla Mårtensen (L)Riksdagsledamot från Kävlinge
Louise Eklund (L)Riksdagsledamot från Malmö
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.