Sveriges transportföretag har tagit täten i omställningen till ett fossilfritt Sverige. Tyvärr blir de alldeles för ofta ensamma med notan, när politiker som trots höga klimatmål inte vill hjälpa till att betala.
I Transportföretagens senaste hållbarhetsredovisning framgår att åtta av tio företag i branschen värdesätter hållbarhetsarbetet, men endast fyra procent anser att policyn ger dem tillräckliga förutsättningar att lyckas. Omställningen kostar pengar – i köp av elfordon, utbyggd laddinfrastruktur och annat som krävs för att gå över till fossilfria transporter. Därför är det anmärkningsvärt att politiskt styrda aktörer som stat, myndigheter och kommuner inte vill betala för hållbara tjänster i den utsträckning som krävs för att företag ska se det lönt att investera i till exempel elfordon. Särskilt med hänsyn till de ambitiösa klimatmål som politikerna satt upp. Till exempel är Borlänge och Mora så kallade klimatkommuner i Dalarna, som har förbundit sig att bland annat premiera hållbara tjänster i sin upphandling.
Självklart måste betalningsviljan komma både från offentlig och privat sektor, men anledningen till att de förstnämnda ska vara drivkraften är att det är de som sätter målen. Den offentliga sektorn upphandlar varje år för 900 miljarder kronor, varav en betydande del inkluderar någon form av transporter.
Förutom betalningsvilja ska politikerna även ställa relevanta krav på upphandling, vilket kräver en god dialog med branschen. Alltför ofta sätts irrelevanta och onödiga beställningar, som till exempel vilka färger bussarna ska ha, eller hur tygmönstren på sätena ska se ut. När hållbara transporter som uppfyller ändamålsenliga krav har premierats ska detta följas upp. Någon måste fråga sig själv, lever de upp till de krav de har förbundit sig till? Ett bra exempel på hur rätt kravuppsättning kan se ut är Fair Transport-certifieringen där transportföretagen redan presenterar sina hållbarhetsåtaganden.
Transportbranschen är därför redo att fortsätta leda utvecklingen mot ett mer klimatneutralt Sverige. Men tills de ser att kunden är villig att betala för det kommer de inte att kunna fortsätta. Det är dags för politikerna och deras offentligt styrda aktörer att visa handling bakom de gröna orden och lätta på plånboken.
Marcus Dahlsten, vd, Transportföretagen och Tina Thorsell, socialpolitisk direktör, Transportföretagen