Fossilfri framtid för tung trafik
Med ett av Sveriges största publika laddnät där alla laddstationer drivs med 100 procent förnybar energi är Mer Sweden en viktig aktör i den fossilfria omställningen.
– Elektrifiering för tung trafik är där persontrafiken låg för några år sedan, säger Fredrik Nordin, vd och medgrundare av Mer Sweden. Det är en delvis ny marknad där vi kan hjälpa våra kunder att optimera sina lösningar.
More ägs av det norska moderbolaget Statkraft, där omställningen har gått ännu längre. I Norge har subventioner för elbilsköp fungerat som ett kraftfullt incitament, något som Sverige har saknat sedan stödet drogs in för två år sedan. I Sverige har vi fokuserat på subventioner för att istället etablera publika laddstationer, vilket inte ger samma positiva effekt, säger Fredrik och efterlyser bättre riktade incitament för att påskynda omställningen.
Viktig programvara
Men oavsett styrmedel är elektrifierade fordon redan en lönsam verksamhet – även för tyngre fordon, framhåller han. På lång sikt kompenseras högre inköpspriser för fordonen av lägre drift- och servicekostnader.
– De flesta åkerier som byter till elfordon tenderar att försiktigt halvera sina bränslekostnader.
Men beräkningen är komplicerad – i princip individuell för varje åkeri – och beror på en rad faktorer. Vilka och hur många fordon ska lastas? Handlar det om långa eller korta löpturer? Räcker det med snabba (DC) eller långsamma (AC) laddare?
– Historiskt sett har fokus legat mest på hårdvara i form av laddstationer. Idag vill kunderna kunna utnyttja de fördelar som elektrifieringen erbjuder, där intelligenta system, med integrationer till befintliga system och dataanalys är viktiga för att kunna effektivisera transporter och sänka kostnaderna, säger Jesper Thyberg, Business Director på Mer Sweden.
Ansvar för helheten
Eftersom det är möjligt att veta batteristatus hela tiden och många transportvägar är återkommande eller kända för transportföretaget kan laddningen optimeras både när det gäller när laddningen utförs och hur mycket energi som kommer att behövas för en given transportsträcka . På så sätt kan laddningen placeras vid tidpunkter då elpriset är lågt och genom att optimera utifrån ruttschemat behöver man inte ladda batteriet mer än nödvändigt. Här är principen densamma som för batteriet i en mobiltelefon. Undviker du att ladda batteriet maximalt förlängs livslängden. Översatt till en fordonsflotta innebär det flera extra år på vägen – och en betydligt bättre kalkyl.
Samma typ av analys används även när Mer projekterar laddstationer vid depåerna. Det gäller att optimera för möjligheter till både snabb och långsam laddning. Likaså är det viktigt att framtidssäkra installationen och optimera balansen mellan tillgänglig effekt så att elanslutningen har kapacitet för fler laddstationer om verksamheten expanderar. För att lagra el och undvika effekttoppar kan Mer även bistå med smart lastbalansering och batterilösningar.
– För åkeriföretag och företag verksamma inom logistiksektorn är elektrifiering avgörande för verksamheten, att ingå ett samarbete med en pålitlig helhetsleverantör är något som fler företag inser fördelarna med. säger Jesper Thyberg. Genom att anlita en leverantör som kan stå för installation, drift och analys får du en partner som tar ansvar för helheten och låter företaget fokusera på kärnverksamheten.
Om Mer
More har verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Österrike och Storbritannien. Utöver ett av Sveriges största publika laddnät erbjuder Mer smarta laddstationer för depåer, tillgängliga för anställda, kunder och leverantörer och guidar företag genom hela processen till en hållbar fordonsflotta.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MER Sverige och inte en artikel av hufvudstadsbladet