På så sätt blir kontraktet grönt – redan i morgon
Många företagare i skogen vill förändra sin verksamhet och göra den mer hållbar – men det bromsas av ett bränslestöd som premierar fossila bränslen.
– Det är hög tid att antingen fasa ut bidraget eller styra om det till alternativ som är bättre för miljön, säger Kolbjörn Kindströmer, verksamhetschef för branschorganisationen Skogsentreprenderna.
I Sverige avverkas cirka 95 miljoner kubikmeter skog årligen och cirka 400 miljoner plantor planteras. En stor del av detta arbete utförs av skogsentreprenörer på uppdrag av landets skogsindustrier och skogsföretag.
Entreprenörerna i skogen beräknas stå för 0,8 procent av koldioxidutsläppen och antalet växer – vilket strider mot miljömålen om att minska utsläppen med 55 procent till 2030 och nå nettonoll till 2045.
Idag bromsas den gröna omställningen i skogen av en statlig skattesänkning av energi och koldioxidskatt på vanlig diesel. Denna subvention främjar användningen av fossila bränslen och gör det dyrt att byta till fossilfria alternativ.
– Även om det statliga stödet till de gröna näringarna har ett bra grundsyfte i att förbättra konkurrensvillkoren är det helt enkelt för dyrt med biobränsle kontra vanlig fossil diesel, förklarar Kolbjörn Kindströmer.
Vill avskaffa subventionen på diesel
Skogsentreprenörerna uppmanar nu regeringen att inte förlänga eller utöka skattereduktionen på bränsle för skogsentreprenadverksamhet. Alternativt – att anpassa stödet så att det istället blir en morot för den som väljer att byta till biobränsle, som HVO 100.
– Att fylla på HVO 100 innebär i dagsläget drygt två kronor i tillägg per liter. Om man samtidigt utesluter dieselstödet ger det en total prisskillnad på sex kronor per liter. Det blir en kostnadsökning på runt 100 kronor i timmen på en medelstor skogsmaskin, säger han.
En skrotad subvention skulle främja användningen av biobränsle delvis tillverkat av skogsråvara. Samtidigt blir skogsentreprenad en cirkulär bioekonomi där maskinerna i skogen blir en del av bränsleproduktionskedjan.
– Då skulle vi också bli mindre beroende av importerat bränsle och därmed öka vår civila beredskap – en väldigt viktig aspekt i dessa oroliga tider, avslutar Kolbjörn Kindströmer.
Om Skogsentreprenörerna
Skogsföretagarna är en rikstäckande branschorganisation för företagare i skogen, både för företagare med maskiner och för dem som röjer, rätar, planerar och planterar.
Läs mer på: www.skogsentpreneurerna.se
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skogsentrepreneurna och inte en artikel av hufvudstadsbladet