Julhandeln, en viktig period för många handlare, väntas uppgå till 24 miljarder kronor i år, enligt en prognos från Svensk Handel. Det är en något högre summa än prognosen från förra året.
Enligt den undersökning som branschorganisationen gjort är det färre som kommer att dra ner på sina julklappsinköp i år jämfört med förra året.
“Majoriteten av konsumenterna förväntas handla ungefär lika mycket som förra året. 12 procent har planer på att öka julklappsinköpen, medan 26 procent uppgav att de kommer att dra ner på dem”, skriver man i sin prognos.
Närmare en av fem säger att de planerar att köpa julklappar via kinesiska rabattsajter Temu och Shein. Det är framför allt konsumenter i åldersgrupperna 18–24 och 45–54 år.
Undersökningen visar också att de allra flesta julklappar köps på nätet.
“Sedan pandemiåret 2020 har internet tagit över och toppar som ett ställe att köpa julklappar på. Ökningen har framför allt skett på bekostnad av köp i hemmet.”