Det tar elva steg för att framgångsrikt avbryta Amazon Prime. Storföretaget är fortfarande inte sämst i klassen när det gäller att säga upp en tjänst, visar en ny rapport.
– Alla använder sig av vilseledande design på något sätt för att försvåra avbokningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.
Mörka mönster är en fancy teknisk term för att göra det fruktansvärt frustrerande att säga upp olika abonnemang och tjänster. Vill du avsluta den där ljudbokstjänsten du aldrig använder? Varsågod, det kommer att finnas tio steg med olika visuella hinder. Trött på tidningsprenumerationen? Grattis, här är nio steg med extra inloggning och fler visuella hinder.
Annons
Organisationen Sveriges konsumenter har under hösten granskat 20 av de populäraste tjänsterna inom streaming, ljudböcker och tidningar. Den korta sammanfattningen? Alla är mer eller mindre dåliga.
Annons
– Alla använder sig av vilseledande design på något sätt för att försvåra avbokningar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges konsumenter.
Den sämsta streamingtjänsten
Sett till antalet steg som krävs för att säga tack och hej till en tjänst är TV4 Play sämst i klassen med 14 steg. Men även andra streamingtjänster som Viaplay och Max kräver många steg innan uppsägningen är klar, elva för Viaplay och tio för Max.
– Antalet steg säger inte allt. Men det är klart att det inte ska ta 14 steg för att säga upp ett abonnemang. Då är det ett medvetet sätt att försvåra uppsägningar, säger Sinan Akdag.
Anna Sandell, kommunikationschef på TV4, säger att de vill erbjuda uppsägande kunder chansen att byta paket.
“Vi arbetar ständigt med vår tjänst för att göra den så attraktiv och lättillgänglig för våra användare som möjligt och det är viktigt för oss att våra användare känner sig nöjda både när de startar ett konto och när de bestämmer sig för att stänga det”, skriver hon i ett mejl.
Inte bara klick
Att avsluta en tjänst handlar dock inte bara om antalet steg, det kan också vara fullt av slug meningar, känslomässigt språk och rena återvändsgränder. Sämst när det kommer till den där “bingobrickan” är Storytel, som har överflödiga steg, återvändsgränder, känslomässigt språk samt visuella hinder och kluriga meningar, enligt undersökningen.
Annons
Annons
Storytel själva säger att de påverkas av regler från Apple som gör uppsägningsprocessen längre, men också att de välkomnar granskningen.
“Vi har redan implementerat flera förbättringar i uppsägningsflödet och arbetar kontinuerligt med att utveckla och uppdatera vår tjänst för att ännu bättre möta våra användares behov och förväntningar”, säger Johan Littorin, Sverigechef på Storytel i ett mejl.
Med anledning av granskningen vill Sveriges konsumenter se lagkrav på enkla digitala uppsägningar.
Fakta: Det krävs så många steg för att avsluta tjänsten
Så här många steg krävs för att avsluta följande tjänst:
Streamingtjänster:
Amazon Prime: 11
Apple TV+: 6
Disney+: 8
Max: 10
Netflix: 5
Sky show tid: 8
TV4 Play: 14
Viaplay: 11
Ljudböcker:
Bookbeat: 5
Bokusspel: 8
Nästa: 10
Storytel: 10
Tidningar:
Aftonbladet: 10
Dagens ETC: Kräver telefonsamtal eller e-post.
Dagens industri: 6
Dagens nyheter: 10
Expressen: 7
Göteborgsposten: 9
Svenska Dagbladet: 7
Södra Sverige: 7
Källa: Sveriges konsumenter