Digitala produktpass – en utmaning som går utöver lagkrav
Med sin ERP-first-filosofi kompletterar Gung befintliga affärssystem och skräddarsyr digitala lösningar som företag behöver för att kunna möta framtida krav på digitala produktpass (DPP).
– Utmaningen är inte själva lagkraven utan att alla företag måste börja samla in data, säger Daniel Göhlin på Gung.
Digitalisering är inte längre ett alternativ utan ett krav. Företag som inte anpassar sig till DPP-lagstiftningen riskerar att förlora affärsmöjligheter genom att inte kunna sälja sina produkter i Europa. Gung hjälper företag att bygga skalbara digitala processer, från produktdatahantering till automatiserade orderflöden.
– Det handlar inte bara om att uppfylla kommande lagkrav, utan om att få konkurrensfördelar genom ökad transparens och hållbarhet, förklarar Daniel Göhlin, medgrundare och ägare av B2B-plattformen Gung.
Det gör Gung också
Gung bygger på en “ERP-first filosofi” som möjliggör en djup integration med befintliga affärssystem. Genom att förstå affärssystemets funktioner och styrkor kan affärsprocesser både effektiviseras och moderniseras. Sedan 2015 har Gung upplevt snabb tillväxt, sett sina kunder växa i flera försäljningskanaler och leverera kundvärde.
– Vi ersätter inte affärssystem – utan utökar dem, vilket ger våra kunder digitala lösningar som behövs för att hantera moderna krav, som digitala produktpass. Med vårt PIM-system, mjukvara för att hantera produktinformation, säkerställer vi att företag har en strukturerad plats för sin insamling och hantering av produktinformation, vilket gör det enkelt att dela och rapportera data i full DPP-efterlevnad, framhåller Daniel.
Lagkrav och DPP
Digitala produktpass (DPP) är en produkts digitala identitet med information om bland annat material, tillverkning, livscykel och miljöpåverkan.
– DPP-lagstiftningen syftar till att göra produktdata obligatoriska för alla produkter som säljs inom Europa och att öka spårbarheten. För alla företag som säljer fysiska produkter skapar detta nya möjligheter att skapa värde för sina kunder. Utmaningen är inte själva lagkraven utan att alla företag måste börja samla in data för att kommunicera med sina konsumenter.
Om Gung
Gung fokuserar på B2B och på att komplettera befintliga affärssystem. Med sin plattform har de sedan 2015 arbetat med både svenska och internationella varumärken inom alla branscher och varit en strategisk partner som digitaliserar och förbättrar sin verksamhet för ökad konkurrenskraft och hållbarhet.
Läs mer om Svänga och Digitala produktpass (DPP)
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gung och inte en artikel av hufvudstadsbladet