Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.
I somras fick föräldrar i Kattarps skola veta att mellanstadiet skulle slås samman utifrån för små klasser. Klasserna 5 och 6 hade för få elever, vilket beror på att några har valt att byta skola. Föräldrar föreslog en 4:a och en 5-6:a, vilket inte var möjligt fick vi svaret, utifrån lärare och behörighet.
Istället skapades två klasser 4-5-6. Föräldrar ville ha ett möte, vilket utlovades men sedan inte blev av då rektorn inte tycker att det är nödvändigt. Vi föräldrar har bett om ett möte men är hänvisade att ta allt individuellt via mail.
De nya klasserna har inte fungerat bra. Det är stökigt på lektionerna. De barn som vill ha studieuppehåll får sitta i andra rum, men då utan lärare. Föräldrar har besökt skolan och det är därför inte bara barnen som pratar om detta. De barn som vill studera tyst kan ha hörselkåpor i klassrummet, bara det är galet. Flera incidenter har inträffat, mobbning och kränkningar och några allvarliga incidenter, slag och sparkar under raster och nedsättande språkbruk. Detta har lett till att någon nu byter skola och många tittar på att byta skola. Nu har en extra lärare tagits in för att hjälpa till trots att det inte fanns resurser att ha tre lärare i sommar, vilket var anledningen till att alla klasser slogs samman.
Annons
Annons
Vår fråga till politikerna är hur du tänker om skolan i Kattarp? Är syftet med sammanslagningen och neddragningen att få fler att sluta för att lägga ner skolan? Hur går neddragning ihop med att ni marknadsför Kattarp som ett bostadsområde för familjer där flera nybyggda hus har byggts och tio tomter precis sålts? Om två år är planen att ytterligare 40 tomter ska frigöras, men skolan ska inte satsas på?
Det är våra barns vardag att ha en skolgång som inte fungerar. Är det rimligt att barnen måste byta skola för att trivas? Och den största frågan, är skolan i Kattarp inte värd att investera i och har barnen i förorten inte rätt till en bra utbildning?
Föräldrar till mellanstadiebarn Kattarp
Svar direkt från rektor:
Tack för ditt engagemang för Kattarps skola. Det är viktigt för mig att alla barn i Kattarp trivs i sin skola och får den utbildning de har rätt till.
Jag förstår att sammanslagningen av klasser har skapat oro. Antal elever och lärare med rätt behörighet är faktorer som påverkar hur vi organiserar oss och det har resulterat i att betygen har slagits samman i mellanstadiet. Jag vill försäkra dig om att jag och skolans personal tar dina synpunkter på allvar.
Skolan har redan jobbat med frågorna som kommit in och gjort en del förändringar och vi jobbar kontinuerligt med att se över hur vi kan utveckla vår fina skola. Jag uppskattar ditt engagemang och ser fram emot att fortsätta arbetet med att stärka och utveckla Kattarps skola.
Annons
Tillsammans kan vi skapa en trygg och inspirerande lärmiljö för eleverna.
Charlotte Möllergren, rektor
Från den politiska styrelsen:
Annons
Stort tack för ditt engagemang och inlämningen.
Policyn skapar ramarna för stadens skolverksamhet där målet är att ge barn och unga bästa möjliga förutsättningar för en trygg uppväxt, vidare studier, framtida arbete och ett hållbart liv.
Kunskap och lärande är centralt för alla barn och elever. Samtidigt är det rektorn, tillsammans med sin personal, som har det övergripande ansvaret för att dessa mål i praktiken förverkligas.
Det handlar om att säkerställa en trygg, kvalitativ och välordnad skolgång för alla elever genom att leda den pedagogiska utvecklingen, skapa studielugn och trygghet i lärmiljön och möta både elevers och personals behov.
Vi på Treklöver ser det som avgörande att skolorna får rätt stöd och resurser för att kunna ta det ansvar som decentraliseringen innebär.
Dubravka Trejling Nikolic (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden
Anders Cato (M), ledamot
Cecilia Bengtsson (KD), ledamot