Listeria i ost. Främmande föremål i chorizokorven. Salmonella i köttfärs. Plastbitar i tropisk juice. Metallbitar i kakor. E-coli i vitlökskorv. Glasbitar i honung.
Konsumenternas intresse för återkallade varor är stort – och ett av de vanligaste sätten för producenter att nå ut med information är via Livsmedelsverkets hemsida.
Årets lista – som bygger på företagens frivilliga rapportering till Livsmedelsverket – innehåller 63 återkallelser som gjorts till och med slutet av oktober.
Det är samma antal som 2023 då rekordmånga återkallelser anmäldes till Livsmedelsverket.
– Sedan kommer det några till innan året är slut, så det lär bli ett riktigt rekordår, säger Mats Lindblad, smittskyddssamordnare på Livsmedelsverket.
Enligt Mats Lindblad återkallelser involverar vanligtvis upptäckt av bakterier som listeria eller salmonella. Det kan också vara att plast eller glas har hittats i produkten eller att ett allergen inte finns med på innehållsdeklarationen.
Samtidigt finns det mer sällsynta fall där starköl är felmärkt som alkoholfritt öl.
Bland de varor som kommer att läggas till listan finns bland annat portionssnus, som återkallades i december på grund av för höga värden av det cancerframkallande ämnet bens(a)pyren.
Samtidigt borde det det stora antalet återkallelser ses som ett gott tecken eftersom det innebär att livsmedelsproducenten har genomfört sina rutinkontroller och rapporterat nya säkerhetsrisker.
– Om ett företag upptäcker en fara i ett livsmedel eller i en produkt är första steget att dra tillbaka produkten. Har produkten nått konsumenterna måste företaget utfärda någon form av återkallelse som når konsumenterna, säger Mats Lindblad.
Att återkalla produkter och informera konsumenterna är företagens skyldighet.
– Skulle det inte efterlevas finns möjlighet för kontrollmyndigheter att fatta beslut om återkallelser, säger Mats Lindblad.