Kakbolaget Nyåkers vd vill ha en “dramafri jul”.
Inte konstigt – förra årets rubriker handlade mest om pepparkakornas… inte så trevliga smak.
Nu kommer förklaringen.
Efter det som Dagens nyheter beskriver som en “incident” slutade Nyåkers göra sin egen pepparkaksdeg. Åtminstone för tillfället.
Men nu är det jul igen och fjolårets debacle verkar inte ha påverkat pepparkakans popularitet nämnvärt. Produktionen är i full fart och företaget omsatte 150 miljoner förra året, rapporterar DN.
– Vi har jul en gång om året, så vad tror du att jag gör de andra månaderna? Jag är bara deprimerad för det går alltid ner innan det går upp igen, säger Christoffer Sai Kakland till DN när siffrorna kommer upp.
– Hoppas att det inte blir något i år, nu när folk börjar fika. Det skulle vara trevligt med en dramafri jul.
“Vi fick 6 000 mejl”
Det som hände var att sociala medier plötsligt svämmade över av negativa kommentarer – och medierubriker följde.
Pepparkakans söta smak hade ersatts av spyor.
Det visade sig att kokosfettet i margarinet de köpte hade utsatts för fukt. Det skapade i sin tur en kemisk reaktion.
Dagens Nyheter skriver att misstaget kostade företaget flera miljoner kronor.
– Vi fick 6 000 mejl och det tog flera månader att hantera detta. Jag skäms, vi kanske inte är störst men vi vill bli bäst, säger Christoffer Sai Kakland till tidningen.