Svenskt e-handelsföretag lyfter vårdpersonal
E-handelsföretaget Vårdväskan utrustar vårdpersonal i hela Norden med funktionella kläder, skor och verktyg som underlättar arbetsdagen och möjliggör ett personligt uttryck. Nu är siktet inställt på resten av Europa.
Idén till Vårdväskan dök upp under de två grundarnas, Sofi och Phillip Millers studentår. De noterade att många universitetsstudenter bar på sig väskor som representerade deras program, vilket stärkte yrkesstoltheten redan under utbildningen.
– Något liknande saknades för studenter inom vården, även om vårdpersonal har ett så stort och viktigt uppdrag. Det här födde idén om en vårdväska som skulle kunna följa med under studietiden och ut i arbetslivet, säger Åsa Murphy, styrelseordförande i Vårdväskan.
“One-stop shop för sjukvård”
Tolv år senare har produktportföljen breddats. Idag säljer Vårdväskan allt från arbetskläder och skor till accessoarer och arbetsredskap via sin e-handel. Företaget är återförsäljare av ett 30-tal olika varumärken och har även lanserat ett eget varumärke, Beez, som blivit en stor del av verksamheten.
– Vi vill vara den självklara partnern för alla verksamma inom vården. Vi är en one-stop-shop för sjukvård och erbjuder kvalitativa och professionella produkter som gör det möjligt för personliga val att uttrycka yrkesstolthet. Vi lägger också mycket fokus på funktion – produkterna ska underlätta varje arbetsdag, säger Åsa Murphy.
Växer inom B2B
Vårdväskans kunder arbetar inom vård, vård och omsorg, tandhälsa, djurhälsovård samt skönhet och hälsa i hela Norden. Här hittar du den enskilde vårdbiträdet, tandläkaren och kosmetologen men även företag verksamma inom dessa områden. Till den senare kategorin hör Kry. Sara Grönlund, Sverigechef för fysisk vård på Kry, framhåller tryggheten i att samarbeta med Vårdväskan.
– När vi väljer leverantör är det viktigt för oss att ha bra kundservice, pålitliga leveranser, kvalitetsprodukter och möjlighet att anpassa produkter utifrån vår verksamhets visuella identitet. Vi har upphandlat våra arbetskläder och namnlappar från Vårdväskan sedan 2019. De är en samarbetspartner som alltid lever upp till våra förväntningar, säger Sara Grönlund.
Förbereder för ytterligare tillväxt
Framöver planerar Vårdväskan för ytterligare tillväxt och expansion till nya marknader.
– Vi ser stor potential på affärssidan, vi har tidigare inte fokuserat aktivt på kundbearbetning inom detta segment. Vi har nu gjort ett plattformsbyte för att förbättra kundupplevelsen och bättre kunna serva företagskunden, som har en annan kundresa än privatkunden, säger Åsa Murphy och fortsätter:
– När tiden är mogen vill vi även ge oss ut på nya marknader i Europa, där vi ser samma typ av efterfrågan som här i Norden.
Nyfiken på Care Bag? Besök e-handeln här.
Om Vårdpåsen
Vårdväskan är en e-handelsverksamhet med en omsättning på 90 miljoner kronor och är etablerad i hela Norden. Vårdväskan erbjuder ett brett sortiment från ledande varumärken, speciellt framtagna för personal och företag verksamma inom vårdsektorn. Vårdpåsen är sedan 2021 en del av Storskogen Group AB.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Vårdväskan och inte en artikel av hufvudstadsbladet