Ny generation plug-in hybrider: Så bra är den nya tekniken
De helelektriska bilarna har fått välförtjänt uppmärksamhet de senaste åren.
Men i deras skugga har även nya laddhybrider utvecklats – och här har tekniken snabbt förbättrats.
Ett konkret exempel: Elektrisk räckvidd på upp till 95 kilometer på en laddning.
Fordonsvärlden har lagt mycket fokus på helelektriska bilar under en spännande tid som ofta beskrivs som en revolution i branschen. De eldrivna modellerna har tagit en större plats på marknaden och både räckvidd, prestanda och snabbladdning har utvecklats snabbt. Det har gjort bilarna tillgängliga för många som vill byta till ett liv där man aldrig behöver tanka bensin eller diesel.
Parallell utveckling av plug-in hybrider
Men trots detta har inte alla möjlighet att ta steget fullt ut. Laddinfrastrukturen har fortfarande brister på vissa ställen och vill man kunna köra riktigt långt utan att behöva stanna kan en laddhybrid vara ett alternativ. För parallellt med elbilarnas framfart har utvecklingen av laddhybrider tagit ett sjustegssprång.
– Det handlar mycket om förbättrad räckvidd och laddning i modernare laddhybrider. Tidigare kunde man sällan köra mer än 4-5 mil på en laddning, men nu finns det många modeller som klarar närmare 10 mil. Elmotorerna har också blivit starkare och laddningen snabbare även i laddhybrider, säger Magnus Lord Arendander, produktchef på BMW Sverige.
95 kilometer på en laddning
Ett tydligt exempel på hur långt utvecklingen kommit är premiumkombin BMW 530e Touring som nu finns i Sverige. Bilen, som har en systemeffekt på 299 hk, kombinerar en modern turboladdad bensinmotor med en elmotor på 184 hk. Tack vare ett batteri med en nettokapacitet på 19,4 kWh indikeras en elektrisk räckvidd på upp till 95 kilometer, beroende på version och utrustning.
– Det är en viktig förändring. Med så lång räckvidd klarar de flesta alla vardagsresor på ren el. Och bilen går att ladda både hemma och på allmänna laddplatser, säger Magnus Lord Arendander.
Bättre utrymmen – mer körglädje
En begränsning på vissa laddhybrider är att montera batteriet utan att kompromissa med storleken på bagageutrymmet och bensintanken. I nya BMW 530e Touring har man löst problemet genom att integrera batteriet i golvet, precis som på det helelektriska syskonet BMW i5. Detta har möjliggjort en bagagevolym på 570 liter med baksätet uppfällt. Detta har också skapat utrymme för en fullstor bränsletank på 60 liter.
– Batteriets centrala placering har även andra fördelar som man tydligt märker när man kör bilen. Den centrerade vikten bidrar till en välbalanserad bil med bra vägegenskaper som är rolig att köra. För även om bra räckvidd är en viktig parameter så vill BMW aldrig kompromissa med körglädjen, säger Magnus Lord Arendander.
BMW 530e xDrive Touring:
bränsleförbrukning l/100 km inkl. körning (WLTP): 0,8-1. Utsläpp CO2 g/km: 18-22.
BMW 530e Touring:
bränsleförbrukning l/100 km inkl. körning (WLTP): 0,7-0,9. Utsläpp CO2 g/km: 16-21.
Läs mer om modellerna:
www.bmw.se/sv/alla-modeller/5-serie
www.bmw.se/sv/alla-modeller/5-serie/5-series-touring/bmw-5-serie-touring-phev.html
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BMW och inte en artikel av hufvudstadsbladet