Enligt planen ska holdingbolaget börsnoteras i augusti 2026. Bolagets styrelse ska ha en majoritet av ledamöterna utsedda av Honda, som också ska ha kontroll över utnämningen av vd.
Om Mitsubishi – med Nissan som 24,5 procents ägare – kommer att ingå i sammanslagningen utvärderas fortfarande. Beslut i den frågan måste fattas före utgången av januari 2025.
Honda meddelar i samband med det formella tillkännagivandet av fusionsförhandlingar att man kommer att göra återköp för 1 100 miljarder yen (motsvarande 77 miljarder kronor).
Stordriftsfördelarna till följd av en sammanslagning beräknas, enligt Hondas vd Toshihiro Mibe, initialt vara omkring 1 000 miljarder yen och så småningom stiga till 3 000 miljarder yen.
På måndagsmorgonen japansk tid sågs cheferna för Honda, Nissan och Mitsubishi besöka Japans transportministerium. Detta antas ha varit ett möte där företagen informerade regeringen om sina fusionsplaner.
Båda företagen – som är en betydligt mindre aktör än Japans Toyota, även om de är kombinerade – har kämpat för att hävda sig i den stora omstruktureringen av bilindustrin runt om i världen de senaste åren. Nissan har hittills tappat 21 procent av sitt marknadsvärde 2024, medan Honda är ner drygt 14 procent.
Nissan – som sedan tidigare har en allians med franska Renault – kontaktades också tidigare i december av den taiwanesiska kontraktstillverkaren Foxconn om ett bud på Nissan. Foxconns bud kommer efter bolagets stora investeringar i elbilsfabriker de senaste åren.