Track Norsom ansvarar för all järnvägstrafik i Norge, har meddelat att alla tåg måste stanna tills situationen är löst – detta av säkerhetsskäl.
Det är oklart hur lång tid det tar innan situationen är löst.
– Vi har all tillgänglig personal ute för att åtgärda felet, men det är svårt att säga hur lång tid det tar. Vi jobbar så snabbt vi kan, säger Bane Nors presschef Øystein Stavdal Paulsen NRK.
Tågbolaget Vy har satt in bussar för alla berörda tågresenärer. Resenärer uppmuntras också att använda alternativa transporter.
– De kunder som ska till destinationer där det inte finns någon ersättningsbuss kan ta taxi, de får tillbaka summan senare, säger Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy till VG.
VG har uttalat sig med bland andra Anne Simones, som skulle ha tagit tåget från Oslo hem till Rygge, där hennes 4-åriga hund Melvin väntar på henne.
– Läget är desperat, jag kommer ingen vart. Jag tänkte ta taxi men det kostade 4 000 kronor men jag har inte 4 000 kronor nu. Så jag kommer ingen vart, säger Anne Simones till VG.
Även Erik Garder, som VG intervjuade i Oslo, har drabbats. Han skulle ha ätit juldagsfrukost med sin bror i Moss.
– Men det blev inget av det, säger han upprört över att uppgifterna är så dåliga från tågbolagets sida.
Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy, säger att situationen är kaotisk:
– Jag förstår att du vill ha mer information. Vi jobbar på att få ut kundrådgivare till stationerna för att hjälpa kunderna. Vi arbetar även med att få information på plats i appen. Men som sagt, det är lite kaotiskt här just nu, och vi förstår att det är frustrerande för kunderna.
De tåg som var i trafik när felet uppstod kunde köra i låg hastighet till sin slutdestination.
Även efter att problemet är löst kan passagerarna förvänta sig omfattande förseningar till följd av problemet.
Track Norsom ansvarar för all järnvägstrafik i Norge, har meddelat att alla tåg måste stanna tills situationen är löst – detta av säkerhetsskäl.
Det är oklart hur lång tid det tar innan situationen är löst.
– Vi har all tillgänglig personal ute för att åtgärda felet, men det är svårt att säga hur lång tid det tar. Vi jobbar så snabbt vi kan, säger Bane Nors presschef Øystein Stavdal Paulsen NRK.
Tågbolaget Vy har satt in bussar för alla berörda tågresenärer. Resenärer uppmuntras också att använda alternativa transporter.
– De kunder som ska till destinationer där det inte finns någon ersättningsbuss kan ta taxi, de får tillbaka summan senare, säger Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy till VG.
VG har uttalat sig med bland andra Anne Simones, som skulle ha tagit tåget från Oslo hem till Rygge, där hennes 4-åriga hund Melvin väntar på henne.
– Läget är desperat, jag kommer ingen vart. Jag tänkte ta taxi men det kostade 4 000 kronor men jag har inte 4 000 kronor nu. Så jag kommer ingen vart, säger Anne Simones till VG.
Även Erik Garder, som VG intervjuade i Oslo, har drabbats. Han skulle ha ätit juldagsfrukost med sin bror i Moss.
– Men det blev inget av det, säger han upprört över att uppgifterna är så dåliga från tågbolagets sida.
Kaja Rynning Moen, pressansvarig på Vy, säger att situationen är kaotisk:
– Jag förstår att du vill ha mer information. Vi jobbar på att få ut kundrådgivare till stationerna för att hjälpa kunderna. Vi arbetar även med att få information på plats i appen. Men som sagt, det är lite kaotiskt här just nu, och vi förstår att det är frustrerande för kunderna.
De tåg som var i trafik när felet uppstod kunde köra i låg hastighet till sin slutdestination.
Även efter att problemet är löst kan passagerarna förvänta sig omfattande förseningar till följd av problemet.