De senaste nyheterna har ökat oron för om vardagskunskapen verkligen räcker i en kris. Vi, som är både lärare och forskare, vill rikta uppmärksamheten mot det ytterst nödvändiga skolämnet hem- och konsumentkunskap och dess unika möjlighet att skapa en tryggare och mer förberedd ung generation.
Genom vår arbetslivserfarenhet och gemensamma engagemang för utbildning och forskning är vi övertygade om att detta ämne inte bara är relevant för vardagliga sysslor, utan också utgör en central del av vår nationella krisberedskap.
Lärare är frontlinjearbetare när det gäller att forma framtidens trygga och oberoende medborgare. Genom att satsa på hushålls- och konsumentkunskap ges lärarna möjlighet att förmedla grundläggande kunskaper och även att odla en kultur av självförsörjning, ingående kunskap om privatekonomi och ansvar hos eleverna. Genom att utbilda och inspirera dagens ungdom skapar vi en hållbar samhällsstruktur för morgondagen.
Hem- och konsumentkunskap spelar en nyckelroll för att förbereda unga människor för olika krissituationer: Genom att integrera metoder för hälsosam matlagning, kunskap om material och råvaror, hygienrutiner och förmågan att effektivt planera och organisera vardagen ger ämnet inte bara praktiska färdigheter utan också en känsla av trygghet och självständighet.
Det är vår övertygelse att vi med mer tid och resurser för hem- och konsumentkunskap investerar i en mer oberoende, kunnig och medveten generation. Vi uppmanar beslutsfattare och utbildningsmyndigheter att fortsätta att stödja och stärka detta ämne och att se det som en nyckelkomponent i att forma en framtid där våra unga medborgare är rustade att möta utmaningar och kriser med självförtroende och handlingskraft.
Det är också viktigt att få med ämnets centrala innehåll i undervisningen på gymnasienivå – hem- och konsumentkunskap förmedlar inte bara kunskap, utan bildar också mångsidig livskunskap och främjar gemenskap och trygghet i samhället.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare