Han var länge Sveriges mest beundrade och populära person – och något så ovanligt som en populär börs-vd.
PG Gyllenhammar ledde Volvo i 22 år och blev kanske mest känd för sina spektakulära misslyckanden.
– Jag är stolt över mina misstag, sa företagsledaren som blev PG med hela svenska folket.
Pehr Gustaf Gyllenhammar föddes 1935 i Göteborg, direkt in i den svenska företagseliten. Han fick därför en flygande start på karriären när han 1970 efterträdde sin far som vd för försäkringsbolaget Skandia.
Redan samma år lämnade han Skandia när han fick chansen att ta över ett ännu större företag, Volvo, efter sin svärfar.
Många tittade skeptiskt på göteborgaren som föddes med en silversked i munnen och inleddes som ledare för två stora företag. Men han övertygade snabbt tvivlarna med sitt starka och dynamiska ledarskap.
Ledde Volvo i 22 år
Han ledde Volvo som vd och styrelseordförande i 22 år – och var under den tiden ständigt i rubrikerna. Som företagsledare, författare, tv-personlighet och politiker. Även efter Volvoeran fortsatte han som ledare för stora internationella företag.
Initialerna PG räckte för att alla skulle veta vem det handlade om.
Gyllenhammar var en framstående kommunikatör som dominerade debatten i Sverige, inte bara i ekonomi- och näringslivsfrågor. Nio år i rad utsågs han till Sveriges mest beundrade man.
Han var också mannen som misslyckades i stor skala. En lång rad affärer och planer på sammanslagningar blev fiasko. Men motgångarna gjorde honom bara mer populär – och han sa själv att han var “stolt” över sina misslyckanden.
Många misstag
– Listan över misstag blev längre och längre. Och det fanns misstag. Men jag pratade också om mina misstag. Jag var lite stolt över min lista över misstag, för ingen annan hade ett. Det gav ett mänskligt försprång till någon som ibland kunde vara lite snabb, sa Gyllenhammar till tidningen Chef 2014.
Ett av hans första beslut på Volvo var att lägga ner produktionen av sportbilen P1800, som blev känd i tv-serien Helgonet med Roger Moore i huvudrollen. Istället satsade han mer på säkra familjebilar, vilket blev en internationell succé.
Samtidigt breddade han Volvos verksamhet från bilar till mat, medicin och annat. Bland annat förvärvades Procordia och Pharmacia, men Volvo gjorde sig av med dessa företag efter ett tag.
Han försökte genomföra en lång rad stora affärer och sammanslagningar, men de flesta av dem hamnade i botten. Ofta för att hans egna regissörer motsatte sig dem.
1977 gjorde Gyllenhammar upp med Marcus Wallenberg, ledare för Wallenbergsfären, för att slå samman Volvo och Saab-Scania. En jätteaffär som skulle ha skapat en av världens största biltillverkare. Men redan tre månader senare kraschade planen eftersom Saab-Scanias ledning protesterade mot affären.
Norgeaffären kollapsade
1978 var det dags för Norgeaffären. Norska staten skulle köpa 40 procent av Volvo och i gengäld skulle biltillverkaren få stora norska oljeresurser. Nyheten presenterades med maximal uppmärksamhet i media, Sveriges och Norges statsministrar satt bredvid PG på presskonferensen.
Men även den affären kollapsade snabbt på grund av motstånd från bland annat organisationen Aktiespararna. PG erbjöd sig att avgå, men ombads att stanna kvar som vd.
1984 var det dags för ett nytt bakslag. Gyllenhammar och Volvo blev starkt involverade i bioteknikföretaget Fermenta, en uppkomling ledd av Refaat El-Sayed. Den här personen visade sig vara en bedragare som bland annat ljög om att ha doktorerat.
Det ledde till att Fermenta kollapsade i en av svenskt näringslivs största skandaler.
Alla dessa misslyckade affärer kostar Volvo hundratals miljoner kronor. Men Gyllenhammars ställning var trots detta oförändrad. Volvo sålde massor av bilar och gick bra, men var ändå en liten aktör internationellt.
1993 kom affären som markerade slutet på Gyllenhammars tid som ledare för Volvo. Sedan ville han slå ihop sitt företag med Renault, en av världens största biltillverkare. Företagen hade redan tidigare samarbetat men nu skulle de slås samman.
Men både facket, större ägare och framför allt hela ledningen i Volvo utom Gyllenhammar gjorde motstånd. Detta förstörde sammanslagningen och PG Gyllenhammar lämnade sin post. Han talade bittert i många år om sina egna regissörers “svek”.
Avsedd som partiledare
Samtidigt som PG ledde Volvo medverkade PG i populära tv-program, skrev bästsäljande böcker som debattboken Jag tror på Sverige (1973). På 1980-talet satt han i folkpartiets partistyrelse och övervägdes en tid som partiordförande, men han valde att stanna i näringslivet.
Efter att han lämnade företaget var han starkt kritisk till utvecklingen inom Volvo och till hans efterträdares insatser. Särskilt mot att kinesiska Geely, som köpt Volvo, fick behålla varumärket.
– De har slaktat hela Volvon. Det är bara en sak kvar och det är Volvo lastbilar. Jag grundade det företaget, ett år efter att jag startade. Det tog tio år, sedan blev det vinst. Idag är det världens näst största tillverkare av tunga lastbilar. Jag är ganska stolt över det. Det är det enda som finns kvar efter slakten, sa PG till hufvudstadsbladet 2019.
Tappade lusten
På frågan om vad han tyckte om Geelys övertagande svarade han:
– Jag tycker att det var helt fel att mina efterträdare lät dem ha Volvo-namnet. Det var helt fel, ett brott. Jag tappade helt intresset när de slaktade företaget och lät kineserna ha Volvonamnet.
Efter Volvoeran flyttade Gyllenhammar till London där han bland annat var styrelseordförande i Aviva, det största brittiska försäkringsbolaget, och vice ordförande i familjen Rothschilds investmentbank.
Han engagerade sig också i Stenbeck-gruppen och var styrelseordförande för det svenska vindkraftsbolaget Arise Windpower.
Fyra barn med första fru
PG Gyllenhammar fick fyra barn med sin hustru Christina, som dog 2008. Bland barnen finns författaren Cecilia Gyllenhammar och konstnären Charlotte Gyllenhammar.
Han gifte sig 2013 med Lee Welton Croll (född 1973), brittisk konsult i organisationspsykologi. De fick sin dotter Barrett i januari 2016 och flyttade till Toronto i Kanada 2019.
2019 berättade han för hufvudstadsbladet om sitt nya liv som småbarnspappa. Han fick frågan om hur det är att ha små barn när man är över 80 och varför han tidigare jämfört sig med Charlie Chaplin.
“Att skaffa barn är vitaliserande”
– Det är väldigt vitaliserande att få barn. Jag har alltid gillat barn, men haft väldigt lite tid för barn. Det här är första gången jag kan umgås med ett litet barn. Det är roligt och intressant, sa PG Gyllenhammar.
– Det var kanske lite pretentiöst att jämföra sig med Chaplin. Jag använde Chaplin som en analogi och lite av ett skämtsamt och sarkastiskt svar på frågan om hur det är att få en liten bebis när man är över 80 år, sa han.
PG Gyllenhammar blev 89 år gammal.