Ensam är inte stark. Det internationella samarbetet har byggt och fortsätter att bygga Sverige starkt. Mer än hälften av den svenska exporten går till andra EU-länder. Det handlar om handelsrelationer som skapar omkring 850 000 jobb i Sverige, enligt Svenskt Näringsliv.
Det ser vi också i vår direkta närhet. Nästan 20 000 personer pendlar till jobbet varje dag över Öresund. Den gemensamma arbetsmarknaden i Öresundsregionen har skapat nya jobb och gynnat företagens kompetensförsörjning. Öresundsbron, som invigdes för snart 25 år sedan, väntas generera intäkter för svenska staten inom bara några år. Fri rörlighet har återigen visat sig vara en drivkraft för frihet, utveckling och välstånd för både individen och samhället i stort.
Sverige måste fördjupas och utveckla samarbetet med våra grannländer om vi ska säkra vår säkerhet och välstånd även i framtiden. Under det svenska ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet har Liberalerna och regeringen påskyndat arbetet och fokuserat på ett säkrare, grönare och friare Norden med målet att regionen år 2030 ska vara världens mest hållbara och integrerade.
Det är tre strömningar som kräver utökat och fördjupat samarbete med våra grannländer.
1. Säkerhetsläget
Rysslands invasion av Ukraina, Kinas växande maktambitioner och oroligheterna i Mellanöstern visar att vi inte kan ta vår frihet för given. Sveriges trygghet och säkerhet skapas i allianser och samarbeten mellan länder i Norden, EU och Nato.
2. Ekonomin och utrikeshandeln
När stödet för handelshinder och protektionism växer både inom och utanför Europa måste Sverige värna om öppen och fri handel. Vår välfärd och välstånd bygger på en växande ekonomi med ökad konkurrenskraft, produktivitet och tillväxt. Svenska industrier och företag ska ha förutsättningar att utvecklas, växa och vara konkurrenskraftiga. Export och import är en hörnsten i svensk ekonomi och de nordiska länderna står för nästan en fjärdedel av den svenska utrikeshandeln.
3. Klimatförändringar
Sverige kan inte agera ensamt mot klimatförändringarna, men vi måste samarbeta med andra länder för att minska utsläppen och minimera vår klimatpåverkan. Innovation, entreprenörskap, frihandel och internationellt samarbete är nyckelord för att genomföra den gröna omställningen. Sveriges internationella samarbete, inte minst inom Norden och EU, är helt avgörande för att stödja ledande klimat- och energiforskning för framtidens hållbara och elektrifierade samhällen.
För att ytterligare fördjupa Sveriges samarbete med våra nordiska och europeiska grannländer kräver att vi fysiskt binder vårt land närmare övriga Europa med en väl fungerande och robust infrastruktur. Öresundsbron fyller en viktig funktion som länk mellan Sverige och Europa, men det är nu dags att förbereda för ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark och därmed Europa.
Tidigare i år presenteras Trafikverket en utredning som kom fram till att det är bråttom att påbörja arbetet med en ny Öresundsförbindelse. Sårbarheten med endast en fast förbindelse är stor, inte minst för godstransporter på järnväg, vilket är av avgörande betydelse för Sverige. Industrin, företagen och de dagliga jobbpendlarna i södra Sverige behöver mer pålitlig infrastruktur med ytterligare en koppling till Danmark. En ny förbindelse skulle vara en tillväxtmotor för Sverige och skapa en mer pålitlig infrastruktur ur ett säkerhets- och beredskapsperspektiv i en allt mer osäker tid.
Danmark och Tyskland bygger för närvarande en fast förbindelse över Fehmarn Bält som öppnar 2029. Den nya tunneln kommer att minska restiden till bara 2,5 timmar mellan Köpenhamn och Hamburg och skapa helt nya tillväxtmöjligheter för danska och tyska företag. Det är möjligheter som även Sverige kan dra nytta av när ledtiderna för transporter till kontinenten minskar och svenska företag kommer närmare den tyska marknaden. Med effektiva och attraktiva järnvägsförbindelser skapas också förutsättningar att flytta över allt fler transporter till järnvägen och därmed minska klimatutsläppen.
Alldeles för länge har infrastruktur mellan Danmark och Sverige har hanterats som en regional fråga. Men att koppla samman två länder med gränsöverskridande infrastruktur är en nationell angelägenhet där staterna måste komma överens.
Det kräver dialog och samarbete över gränsen. Ett första steg är en gemensam dansk-svensk utredning på myndighetsnivå om infrastrukturen över Öresund och en ny fast förbindelse. Utredningen ska vara förutsättningslös och ha ett brett och öppet perspektiv för att studera hur en ny förbindelse för både gods- och persontrafik på väg och järnväg kan integreras med ländernas befintliga infrastruktur.
Ett arbete som måste ha siktet inställt på ett gemensamt mål: Att etablera en ny Öresundsförbindelse som ska fungera för både industri och arbetspendlare. I tider av global osäkerhet och konflikt blir en ny Öresundsförbindelse en symbol för fri rörlighet, nordisk integration och robusthet. En symbol för att vi är starkare tillsammans.
Johan Pehrson, partiledaren Liberalerna
Torrugn Strandbergordförande Liberalerna Skåne