Stor efterfrågan på AI-drivna rådgivande assistenter
Generativ AI kan göra en enorm skillnad för bankers och finansinstituts verksamhet idag, men verktygen måste vara lätta att använda. Det säger Patrik Wallander, vd för fintechföretaget Bizzdo.
Sedan 2017 har Bizzdo arbetat med att effektivisera affärs- och kreditprocesser. I våras lanserade företaget sin senaste produkt, Bizzdo AI – en plattform som använder generativ AI för att hjälpa företagsrådgivare på banker och finansinstitutioner med allt från datainsamling till analys och rådgivning. Och skillnaden har varit påtaglig.
– Om ett kredit-PM tidigare tog fyra till sex timmar att producera, kan det med Bizzdo AI ofta göras så snabbt som 20 minuter, säger Patrik.
Tio kunder på några månader
Enligt Patrik har bank- och finansbranschen länge brottats med tunga administrativa processer, vilket gjort att rådgivare upplevt att de får för lite tid med kunderna – vilket också leder till minskad merförsäljning. En annan konsekvens är att mindre företag bedöms vara för olönsamma att kontakta.
– Med Bizzdo AI får kunderna inte bara kvalificerad hjälp och mer tid. En ny dörr öppnas också till en hittills obetjänad marknad, tror han.
Bara några månader efter lanseringen av Bizzdo AI hade företaget dessutom fått tio nya kunder, något Patrik aldrig hade kunnat drömma om.
“Som att få 20 nya, digitala kollegor över en natt, sa en kund.”
Nyckeln till framgång tror Patrik är att produkten är lätt att använda:
– Vi arbetar nära våra kunder för att förstå deras behov och specifika system, och kan på så sätt utforma produkten därefter. Vår modell är också byggd för att koppla direkt till befintliga processer, så att kunden snabbt kommer igång.
Patrik menar också att företagets kvalitativa företagsdatabas är en nyckelfaktor. Precis som “uppmaningen”, hur modellen instrueras att lösa olika uppgifter, förenklas. När det kommer till affärsrådgivning ser AI-agenten möjligheter, när det kommer till kreditprövning agerar den som en riskanalytiker. Det gör att kunderna snabbt får relevant hjälp.
– Annars är det vanligt att beslut om införande av AI tas i en ledningsgrupp, men inte används i praktiken då det ställer alltför höga krav på att användarna själva ska veta vilken data som ska samlas in och användas, och hur man ” fråga” modellen. I vårt verktyg är det redan inbyggt.
Med säkerhet i centrum – och en produkt som ständigt utvecklas
Eftersom Bizzdo använder affärsdata som uppdateras i realtid är risken för irrelevant utdata som hallucinationer liten.
– Vi har även lång erfarenhet av att bygga ekonomisystem med höga IT-säkerhets- och efterlevnadskrav, så säkerhetskonceptet finns med från start, förklarar Patrik.
Bizzdo, som nu står inför expansion i både Norden och Nordeuropa, spår att de kommer att vara marknadsledare om några år.
– Vår produkt är byggd på ett flexibelt sätt som gör att du kan ändra eller integrera andra modeller, så kallad GPT-omslag, vilket gör att vi alltid kan erbjuda den senaste tekniken. När OpenAI:s o1 kom fanns den i vår produkt från dag ett. Att ligga i teknikens framkant är något som driver oss. Vi stoppar aldrig produktutveckling!
Om Bizzdo
Med sin molnbaserade plattform hjälper Bizzdo banker och långivare att effektivisera affärs- och kreditprocesser. Företaget har elva anställda och är baserat i Skövde.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzdo och inte en artikel av hufvudstadsbladet