Skarpa: “Vi brinner för att hjälpa våra kunder till en bra och säker affär”
Företagsförsäljning sker hela tiden och resultaten kan se väldigt olika ut beroende på hur processen hanteras. M&A-rådgivaren Skarpa har över 15 års erfarenhet av företagsförsäljning, både nationellt och internationellt.
– Säljarna av ett företag har ofta stor kunskap i att driva sin verksamhet, men har ofta mindre erfarenhet av att bedöma vad företaget faktiskt är värt och vilka processer som driver värdet. Här hjälper vi till och skapar en bättre affär, säger Niklas Edler, partner på Skarpa.
Försäljning av företag innebär ofta en lång och omfattande process som innehåller flera komplexa delar. Ofta handlar det inte bara om att få bra betalt, säljarna är också noga med att företaget köps av någon som har rätt planer och visioner. Det kan handla om hur medarbetarna ska hanteras eller hur verksamheten ska utvecklas.
– Köparna är bland annat intresserade av hur beroendet av befintliga ägare ser ut, status för bolagets övriga nyckelpersoner och vilka avtal bolaget har ingått. Det ska vara enkelt och riskfritt för en köpare att ta över och köparen ska kunna vara säker på att verksamheten fungerar utan att den gamla ägaren finns kvar, säger Niklas Edler.
Ett vanligt misstag bland säljare är att underskatta vad köparen ser som risker med affären. Då handlar det om att minimera risken för verksamheten.
– Vi brukar jobba väldigt strategiskt och försöka se vad som är bäst för företaget. Vi söker en aktiv ägare, en köpare som har något att bidra med, gärna olika strategiska värderingar. Om du som ägare funderar på att sälja ditt företag fungerar Skarpa som rådgivare genom hela transaktionsprocessen, säger Niklas Edler och fortsätter:
– Vi är ekonomiskt kunniga och även bra på att förstå verksamheterna. Vi har ett bra kontaktnät av köpare i storleksklassen företag som vi fokuserar på.
Stort internationellt nätverk
Skarpa är specialiserat på affärstransaktioner där affärsvärdet är mellan 30 och 300 miljoner kronor. Cirka två tredjedelar av affärerna sker inom Sverige, medan en tredjedel involverar en utländsk aktör. För internationella transaktioner är Norden och norra Europa i fokus, men ibland görs affärer med företag i andra delar av världen.
– Många företagare ser i första hand köpare inom det egna kontaktnätet och andra i branschen som naturliga köpare. I vårt nätverk har vi både den typen av köpare men även andra finansiella köpare och utländska köpare. Man måste våga tänka utanför boxen och se möjligheterna för att öka chanserna att hitta en lämplig köpare. I de flesta fall blir det en helt annan köpare än vad säljaren från början tänkt sig, säger han.
En förändring i kundbeteende
Det har skett ett tydligt fokusskifte när det kommer till hur företag värderas. Tidigare värderades företag under tillväxt högt, medan fokus nu ligger på lönsamhet och stabilitet, vilket Mai-Mai Brändström Björklund, partner på Skarpa, tycker är sunt.
– På Skarpa har vi under de senaste 12 månaderna sett en ökad efterfrågan på inköpsuppdrag. Köparna är mer proaktiva och vill ha vår hjälp med att hitta lämpliga företag att förvärva.
Den ändrade inriktningen innebär noggrannare analyser av de bakomliggande trenderna på den marknad som bolaget verkar på, innan man fattar beslut om förvärv.
– Under det senaste året har vårt analys- och värderingsteam arbetat intensivt med köp- och försäljningsuppdrag och vi har fördubblat antalet värderingsuppdrag jämfört med tidigare år, avslutar Mai-Mai Brändström Björklund.
Det finns många företagare som uppvaktas av aktiva köpare, men det är ändå viktigt att titta på alternativ. Genom att driva en strukturerad försäljningsprocess ökar möjligheten till ökat värde och bättre förutsättningar.
Om Sharp
Skarpa är rådgivare till entreprenörer, koncerner och Private Equity-bolag i samband med försäljning, värdering och förvärv av företag. Oavsett bransch har vi köpare till företag värda mellan 30 och 300 miljoner kronor. Sedan starten 2007 har Skarpa genomfört över 150 företagsöverlåtelser och genomfört drygt 600 företagsvärderingar.
Läs mer på www.skarpa.se
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skarpa och inte en artikel av hufvudstadsbladet