Hur Dun & Bradstreet avslöjar dolda risker med datainsikter
Den organiserade brottsligheten använder i allt högre grad juridiska strukturer för att infiltrera näringslivet. Genom att tidigt upptäcka misstänkt beteende kan risker vid kreditbedömning och annan affärsverksamhet minskas.
– Vi förser myndigheter, banker och andra aktörer med värdefulla insikter för att fatta beslut som förhindrar bedrägerier, säger Marie Berner Moberg, vd för Dun & Bradstreet i Sverige.
Dun & Bradstreet har använt avancerad modellering och prediktiv analys för att utveckla avancerade analysmodeller som studerar och identifierar riskfyllda beteendemönster.
– Vi kombinerar global data med lokal expertis så att våra kunder kan fatta kloka, datadrivna beslut. Genom våra tjänster kan du se vilka kunder du kan göra affärer med, men också vem du bör göra affärer med för att undvika bedrägerier, säger Marie Berner Moberg.
Dun & Bradstreets datainsikter avslöjar dolda risker
Dun & Bradstreet har tillgång till hundratals datakällor, både offentliga register i Sverige och utomlands, men köper även tillgång till andra, icke-offentliga datakällor. Sammanlagt handlar det om flera hundratals miljoner datapunkter. Basen består av DUNS-nummer, den unika niosiffriga identifieraren som gör det möjligt att identifiera länkar mellan olika juridiska personer.
Tjänsterna inkluderar D&B InfoTorg, en omfattande söktjänst för bakgrundskontroller. Här kan du till exempel se namnbyten inom ägarstrukturen och andra plötsliga förändringar i bolag.
Tjänsten RiskGuardian Fraud Prevention använder avancerad analys av stora mängder data för att upptäcka anomalier. På så sätt kan du varnas för potentiellt bedrägeri innan det blir ett kostsamt problem.
– Det är viktigt att förstå att det inte finns någon “silverkula” här, alltså en enkel lösning. Det som krävs är systematisk och återkommande granskning av data. I 50,3 procent av de svenska konkurserna mellan januari och september 2024 hade vi flaggat en eller flera varningssignaler upp till 17 månader innan konkursen, säger Malin Höök, nordisk chef för finans- och riskprodukter på Dun & Bradstreet.
Tjänsterna kan automatiseras i sina egna flöden
I tjänsterna från Dun & Bradstreet kan kunder bygga in sina egna systemflöden för att automatisera processerna.
– En stor andel av bedrägerierna sker genom kunder som man redan har en affärsrelation med och som har klarat en första granskning. Då tycker man att det är ett sunt företag. Men plötsligt kan det bli ett ägarbyte där kriminella tar över och då kan man lätt bli nästa offer själv, säger Marie Berner Moberg.
Hon tillträdde tjänsten som VD för Dun & Bradstreet i Sverige i somras och har en gedigen bakgrund från techbranschen.
– Data är den nya tidens guld. Det är otroligt spännande att arbeta med data, inte minst för att hjälpa företag och organisationer att minska risken att utsättas för brott och på så sätt bidra till ett rättvisare samhälle, avslutar hon.
Om Dun & Bradstreet
Dun & Bradstreet erbjuder affärsdata- och analyslösningar som gör det möjligt för företag över hela världen att optimera sina beslutsprocesser och öka försäljningen. Grunden är Dun & Bradstreets datamoln och de värdefulla insikter som uppnåtts därigenom. Baserat på denna information kan kunder öka intäkterna, minska kostnader och risker och förändra sin verksamhet.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dun & Bradstreet och inte en artikel av hufvudstadsbladet