I Paris tunnelbana är det svårt att missa de stora skyltarna med texten “La Suède sauvage” (Vilda Sverige), bredvid en oljemålning av en gråvit hare som verkar försvinna in i de snötäckta omgivningarna. “Vinterhare” från 1905 är en av hundratals målningar, teckningar och fotografier av Bruno Liljefors som visas på anrika Petit Palais i Paris, i samarbete med Nationalmuseum i Stockholm.
Bruno Liljefors (1860–1939) var framför allt känd för målningar av djur och natur och i en dokumentärfilm på utställningen ses konstnären kamouflerad i skogen för att komma så nära som möjligt djuren han avbildar.
Dagstidningen Le Monde räknar utställningen som en av de mest intressanta konsthändelserna i Paris under hösten, medan Le Parisien kallar den “lysande” och recensenten menar att Liljefors “mästerligt fångar råheten och poesin i naturens värld”.
Liljeforsutställningen på Petit Palais (visas till 16/2) fortsätter museet sitt fokus på de svenska så kallade ABC-målarna, efter Carl Larsson 2014 och Anders Zorn 2017. Liljefors är mindre känt i Frankrike, men “La Suède sauvage” försöker ändra på det. Han bodde en tid i Paris och i konstnärskolonin Grez-sur-Loing söder om staden och var influerad både av franskt friluftsmåleri och periodens japonism, vurm för japansk konst.
Curator Sandra Buratti-Hasan poängterar att målningarna har både dekorativa och naturalistiska inslag, att verken innehåller såväl naturens skönhet som dess grymhet. Storleken på målningarna var också anmärkningsvärd för sin tid, eftersom sådana proportioner tidigare främst använts för historiska motiv.
Den franska konsttidningen Connaissance des arts kallar till och med utställningen för en “triumf” och en “storslagen återkomst” för Liljefors till Frankrike.
Läs mer: Virtuosen, viveuren och världsnamnet Zorn på Petit palais
Läs mer om konst på dn.se