Laholm var unik: Man kunde ta bilen ner till stranden – och parkera.
Men i somras satte myndigheterna stopp för det.
Nu slår bilförespråkarna tillbaka – med ett oväntat drag.
– Som det har blivit nu har stranden inget värde, säger advokat Ola Bengtsson.
Artikeln i korthet
Laholm har tillåtit körning direkt på stranden sedan 1930-talet. Från och med i år stoppas det av länsstyrelsen.
Risk för busskörning, packad sand och påverkan på växt- och djurliv är de viktigaste orsakerna.
Motståndare till förbudet, som föreningen Strand för alla, menar att det påverkar tillgängligheten, näringslivet och att miljöeffekterna är överdrivna.
På onsdag presenterar föreningen nya utredningar som ska visa att biltrafiken inte är så skadlig. Nu vill de begära överklagan för att få förbudet hävt.
Sommaren 2024 var unik i Laholm: Inga bilar på stranden. Den västsvenska kustpärlan har annars stickit ut genom att tillåta körning ända ner till en del av stranden sedan 1930-talet – helt unikt i Sverige och mycket omdiskuterat.
En underbar sommar tyckte en del.
– När det inte fanns några bilar såg man hur barn och familjer kunde leka och spela boll. Som de inte har kunnat förut. Dessutom har många cyklat, säger Margareta Plate.
Hon är ordförande i föreningen Strandmiljö Laholm som överklagade Laholms strandpolicy till länsstyrelsen. Ett engagemang som ledde till hat och hot mot medlemmarna.
– Vi får oförskämda kommentarer. Jag har fått stenar kastade mot mitt hus en natt och många attacker på Facebook, säger Plate.
Länsstyrelsen förbjöd bilarna
Laholms kommun är annars officiellt för bilar på stranden, det gäller alla politiska partier. Men länsstyrelsen förbjöd bilarna 2024. Sanden packas ihop, växt- och insektslivet påverkas och det finns risk för busskörning, enligt myndigheten.
Sista ordet är dock inte sagt.
På onsdag äger Laholms andra strandförening rum, Strand för allaut med beskedet att de kommer att begära vilandeförklaring i strandfrågan vid Högsta domstolen.
Länsstyrelsens beslut har redan prövats av Mark- och miljödomstolen som fastställde det. Nästa instans, Mark- och miljööverdomstolen, har vägrat att höra den.
Men aktivisterna i föreningen Strand för alla gör allt de kan för att gå vidare – trots detta.
Med egna, insamlade pengar har de beställt studier av växtlighet och sandkvalitet från konsultföretag. Studierna visar att det inte finns så många arter på stranden och att sanden är ungefär lika packad överallt, oavsett biltrafik.
– Eftersom det inte lämnats några bevis från länsstyrelsen har vi tagit initiativet, säger Ola Bengtsson, pensionerad jurist som har hand om rättsprocessen.
– Att köra packar inte sanden. Det är ingen stor skillnad mellan underlaget där bilar har kört och inte kört, tillägger han.
“Det finns ingen bil som inte läcker olja”
Länsstyrelsens jurist Peter Jupén håller inte med om kritiken.
– Länsstyrelsen har inte sagt att bilarna är det enda som packar sanden. Till och med vågorna gör det. Det är flera faktorer, men bilarna bidrar, säger han.
Stranden behöver några år på sig att återhämta sig, säger han och påpekar att området som blev naturreservat för tio år sedan nu börjar visa prov på lös sand, dyner och ny växtlighet. Han tycker inte heller att det är rätt att myndigheten inte hade experter och bevis.
– Vår naturvårdsenhet, som är experter, deltog i vårt beslut. Och domstolen har ett tekniskt råd som är biolog, säger han.
“Har fungerat i hundra år”
I dag presenterar motparten, Strand för alla, sina utredningar för allmänheten. Advokaten Ola Bengtsson delar inte Margareta Plates uppfattning att bilstranden vaknade till liv när motortrafiken försvann. Istället menar han att de äldre står utanför, och att förbudet har en negativ inverkan på näringslivet.
Laholms kommun accepterar förbudet, men har ansökt om undantag för ett antal parkeringsplatser nästa sommar.
– De få dagar varje år när det är fint väder borde det inte vara några problem att ställa bilen på stranden. Det har fungerat i hundra år, säger kommunstyrelsens ordförande Ove Bengtsson (C).